CULTURAL BARRIERS TO SCHOOL ACCESS: AN ANALYSIS OF PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION IN ETHNIC, INDIGENOUS, OR QUILOMBOLA COMMUNITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.22356

Keywords:

Professional and Technological Education. Cultural Barriers. Educational Inclusion. Interculturality.

Abstract

This study aimed to analyze the cultural barriers that affect the access and permanence of ethnic, Indigenous, and quilombola communities in Professional and Technological Education (PTE). The research, qualitative in nature and bibliographical in character, was based on the analysis of books, scientific articles, legislation, and official documents related to educational inclusion and cultural diversity. The study revealed that, despite legal advances established by the 1988 Federal Constitution and Laws No. 10.639/2003 and 11.645/2008, significant obstacles still hinder the implementation of inclusive and equitable education. The main findings highlight cultural, linguistic, and structural barriers that limit access to education, as well as the lack of adequate teacher training and specific permanence policies for these communities. The analysis showed that overcoming such challenges requires strengthening an intercultural educational perspective capable of integrating traditional and scientific knowledge. It is concluded that valuing cultural diversity and developing contextualized pedagogical practices are essential to building truly inclusive, democratic, and socially committed Professional and Technological Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tamiris Larissa Bispo, Faculdade Futura

Graduando em Pedagogia pela Faculdade Futura.

Michele Aparecida Andrade Souza, Faculdade Futura

Graduando em Pedagogia pela Faculdade Futura.

Kauany dos Santos Pereira, Faculdade Futura

Graduando em Pedagogia pela Faculdade Futura.

Grasieli de Oliveira Leite, Faculdade Futura

Graduando em Pedagogia pela Faculdade Futura.

Suéllen Danúbia da Silva, UNIMEP

Docente no curso de Pedagogia da Faculdade Futura. Graduada em Ciências Contábeis (UNIFEV), Graduada em Administração pela Faculdade Futura, Graduanda em Pedagogia (UNIBF) Especialista em Administração Estratégica com ênfase em Marketing e Gestão de Recursos Humanos (UNILAGO),Especialização em Controladoria (UNIASSELVI), Mestrado em Administração (UNIMEP).

Ijosiel Mendes, UNESP

Docente da Faculdade Futura de Votuporanga. Graduado em Matemática. (UNIFEV). Especialista em Matemática (UNICAMP). Especialista em Matemática no Ensino Médio (UFSCAR). Mestrado em Matemática (UNESP).

Elimeire Alves de Oliveira, UNIFEV

Docente e Coordenadora no curso de Pedagogia da Faculdade Futura. Graduada em Direito (UNIFEV), Pedagogia e Letras, Especialista em Gestão Escolar. Mestre em Ensino e Processos Formativos. Advogada.

Tiago Roberto Lopes Moreno, Faculdade Futura

Graduado em Psicologia e Pedagogia. Especialista em Saúde Mental, Mestre em Psicologia e Saúde; Doutorando em Ciências da Saúde; Professor do Curso de Psicologia e Odontologia; Professor e Gestor de Políticas Acadêmicas da Faculdade Futura.

Published

2025-11-20

How to Cite

Bispo, T. L., Souza, M. A. A., Pereira, K. dos S., Leite, G. de O., Silva, S. D. da, Mendes, I., … Moreno, T. R. L. (2025). CULTURAL BARRIERS TO SCHOOL ACCESS: AN ANALYSIS OF PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION IN ETHNIC, INDIGENOUS, OR QUILOMBOLA COMMUNITIES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(11), 5848–5856. https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.22356