EMERGENCE OF ACCOUNTING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i7.20428

Keywords:

History of accouting. Accounting schools. Technological transformations.

Abstract

This article aims to analyze the origins and evolution of accounting from ancient civilizations to the present day. It initially presents the historical context of economic transaction recording in Antiquity and the Middle Ages, highlighting accounting’s essential role in asset control and social organization. It then addresses the formalization of modern accounting through the double-entry method introduced by Luca Pacioli in the 15th century. The text also discusses the development of the main accounting schools in Europe and the United States, their influences, and distinctive features. Finally, the study explores the challenges and transformations of contemporary accounting in the face of technological innovations, globalization, and the increasing demand for transparency and sustainability. The bibliographic research shows that accounting has evolved from an empirical practice to a strategic science essential for both public and private management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elayne Cristina Santos Souza, Faculdade Futura

 

 

Caroline Martini da Mata Rodrigues, Faculdade Futura

Graduada em Gestão de Recursos Humanos Faculdade Futura, Graduanda em Ciências Contábeis Faculdade Futura orcid: 0009-0000-2401-1714.

EmillyEmilly Cristina Lopes Moreira, Faculdade Futura

Graduanda em Ciências Contábeis Faculdade Futura orcid: 0009-0007-0586-4936.

Suéllen Danúbia da Silva, Faculdade Futura

Docente nos Cursos de Administração e Ciências Contábeis da Faculdade Futura. Graduada em Ciências Contábeis (UNIFEV), Graduada em Administração pela Faculdade Futura, Especialista em Administração Estratégica com ênfase em Marketing e Gestão de Recursos Humanos (UNILAGO), Mestrado em Administração (UNIMEP), Orcid: 0000-0002-2202-309X.

Elimeire Alves de Oliveira, Faculdade Futura

Docente e Coordenadora no Curso de Pedagogia na Faculdade Futura. Graduada em Direito (UNIFEV).Graduada em Pedagogia (Faculdade de Antônio Augusto Reis Neves). Graduada em Letras (UNIFEV)Especialista em Gestão Escolar (UNICAMP). Mestre em Ensino e Processos Formativos(UNESP) Orcid: 0000-0002-4672-6013.

Ijosiel Mendes, Faculdade Futura

Docente da Faculdade Futura de Votuporanga. Graduado em Matemática. (UNIFEV). Especialista em Matemática (UNICAMP). Especialista em Matemática no Ensino Médio (UFSCAR). Mestrado em Matemática (UNESP) Orcid: 0000-0003-0238-5058.

Ana Claudia dos Santos Barão, Faculdade Futura

Docente da Faculdade Futura de Votuporanga. Graduada em Ciências Biológicas (UNIFEV). Graduada em Pedagogia (ISEED-FAVED). Especialista em Neurociência e Aprendizagem (ÚNICA). Especialista em Atendimento Educacional Especializado (IPEMIG). Mestre em Biologia Animal (UNESP). Orcid: 0009-0008- 9778-3123.

Published

2025-07-22

How to Cite

Souza, E. C. S., Rodrigues, C. M. da M., Moreira, E. C. L., Silva, S. D. da, Oliveira, E. A. de, Mendes, I., & Barão, A. C. dos S. (2025). EMERGENCE OF ACCOUNTING. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(7), 2320–2329. https://doi.org/10.51891/rease.v11i7.20428