DIGITAL TECHNOLOGIES IN EDUCATION: POTENTIALITIES, CHALLENGES, AND PERSPECTIVES FOR LEARNING

Authors

  • Antonio Edson Alves da Silva UFC
  • Francisca Joncylana Ferreira Bonifacio da Silva Instituto Educainter
  • Francisco José Paiva Vieira Pordeus Instituto Educainter
  • Raphael Ferreira Bonifácio da Silva Instituto Educainter
  • Alexsandro da Silva Souza Instituto Educainter
  • Márcio André Silvestre Instituto Educainter

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i9.20955

Keywords:

Digital Information and Communication Technologies. Learning. Education.

Abstract

The growing digitalization of contemporary society has radically transformed the modes of production, circulation, and appropriation of knowledge, directly impacting educational practices. Digital Information and Communication Technologies (DICTs) emerge as resources capable of enhancing meaningful learning, promoting collaboration, and expanding access to information. However, the lack of adequate infrastructure, unequal access, and limitations in teacher training constitute obstacles to their effective integration into teaching. This article aims to analyze, through a literature review, the use of DICTs as learning tools in the contemporary educational context. A qualitative approach was adopted, based on the analysis of articles published between 2023 and 2025, drawing on authors such as Castells, Lévy, Freire, Moran, Silva, and Santaella. The results show that DICTs can democratize access to knowledge, foster authorship, and develop digital skills, provided they are used in a planned and critical manner. It is concluded that their pedagogical use requires structural public policies, equity in access, continuous teacher training, and student-centered methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Edson Alves da Silva, UFC

Pós-Doutor em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFC. Doutor e Mestre em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da UECE. Professor da Rede Pública Municipal de Caucaia e do Instituto Educainter, Ceará, Brasil.

Francisca Joncylana Ferreira Bonifacio da Silva, Instituto Educainter

Licenciada em Pedagogia e Especialização em Educação Infantil Mestranda em Ciências da Educação da UNADES/Instituto Educainter. Fortaleza, Ceará, Brasil. Professora da Rede Pública Municipal de Caucaia, Ceará, Brasil.

Francisco José Paiva Vieira Pordeus, Instituto Educainter

Licenciado em Pedagogia Mestrando em Ciências da Educação da UNADES/Instituto Educainter. Fortaleza, Ceará, Brasil. Professor da Rede Pública Municipal de Caucaia, Ceará, Brasil.

Raphael Ferreira Bonifácio da Silva, Instituto Educainter

Licenciado em Pedagogia Mestrando em Ciências da Educação da UNADES/Instituto Educainter. Fortaleza, Ceará, Brasil. Professor da Rede Pública Municipal de Caucaia, Ceará, Brasil.

Alexsandro da Silva Souza, Instituto Educainter

Licenciatura em Pedagogia – UFPI Especialização: Especialização em Atendimento Educacional Especilaizado – AEE Mestrando em Ciências da Educação da UNADES/Instituto Educainter. Fortaleza, Ceará, Brasil. Professor da Rede Pública Municipal de Fortaleza, Ceará, Brasil.

Márcio André Silvestre, Instituto Educainter

Graduação em Pedagogia Especialização: Gestão e coordenação pedagógica / Psicopedagogia Mestrando em Ciências da Educação da UNADES/Instituto Educainter. Fortaleza, Ceará, Brasil. Professor da Rede Pública Municipal de São Gonçalo do Amarante, Ceará, Brasil.

Published

2025-09-09

How to Cite

Silva, A. A. da, Silva, F. J., Pordeus, F. J. P. V., Silva, R. F. B. da, Souza, A. da S., & Silvestre, M. A. (2025). DIGITAL TECHNOLOGIES IN EDUCATION: POTENTIALITIES, CHALLENGES, AND PERSPECTIVES FOR LEARNING. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(9), 1401–1417. https://doi.org/10.51891/rease.v11i9.20955