THE ROLE OF THE ARTICULATED ATTENDANCE REGIME IN PORTUGUESE MUSIC EDUCATION SINCE 2008. THE CASE OF THE CONSERVATÓRIO DO VALE DO SOUSA

Authors

  • António José Pacheco Ribeiro Universidade do Minho

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i2.8432

Keywords:

Specialised Artistic Music Education. Vocational Guidance. Articulated Attendance Regime. Conservatório do Vale do Sousa.

Abstract

This article shows the evolution of the articulated regime of attendance in the Conservatory of Vale do Sousa. The perspective of the educational community was compared to the views presented in a 2008 study in order to understand the possible changes. The aim of the present study was to identify the reasons why families seek the articulated regime for their children. The questionnaires applied show that this regime continues to perform various functions, and that the dual vocational/generic function is still very relevant today. Parents and guardians are more concerned with the general education of their children, than with the vocational purpose of the school.

Author Biography

António José Pacheco Ribeiro, Universidade do Minho

Licenciado em Ensino de Música pela Universidade de Évora e Mestre em Estudos da Criança – Especialização em Educação Musical pela Universidade do Minho. Realizou a parte letiva do Curso de Mestrado em Etnomusicologia na Universidade de Aveiro. Doutorou-se na Especialidade de Educação Musical, em Estudos da Criança, na Universidade do Minho. O seu interesse de pesquisa centra-se no ensino artístico especializado da música em Portugal, e na etnomusicologia e música tradicional, áreas em que tem desenvolvido diversos projetos de interação com a sociedade. Leciona no Conservatório do Vale do Sousa, Lousada, e no Instituto de Educação da Universidade do Minho. É membro integrado do Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC). 

Published

2023-02-28

How to Cite

Ribeiro, A. J. P. . (2023). THE ROLE OF THE ARTICULATED ATTENDANCE REGIME IN PORTUGUESE MUSIC EDUCATION SINCE 2008. THE CASE OF THE CONSERVATÓRIO DO VALE DO SOUSA. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(2), 1–15. https://doi.org/10.51891/rease.v9i2.8432