PEDAGOGICAL PLANNING IN CHILDHOOD EDUCATION

Authors

  • Elaine Escolar Medeiros Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologia
  • Elisa Coelho Azevedo Faculdade ÚNICA de Ipatinga
  • Cristiane Moraes Pimentel Faculdades Integradas de Várzea Grande  - FIAVEC
  • Maria do Carmo Lobo Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT
  • Sueli Moreira de Souza Faculdade Afirmativo
  • Suzana Vieira de Assunção Faculdade Varzeagrandense de Educação – IVE
  • Michele Cristina de Arruda Figueiredo Faculdade Luso Capixaba

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i10.7819

Keywords:

Pedagogical planning. Child education. Participatory planning.

Abstract

Currently, the plans aimed at the integral development of the student are not ready. The plans, for the most part, do not take into account the real possibility of their implementation, with no continuous assessment of which points should be continued and what needs to be changed to achieve their objectives and, above all, their effectiveness. Therefore, the objective of this article is to emphasize the importance of pedagogical planning in early childhood education, considering the effectiveness of participatory planning and the joint action of the pedagogical advisor with the teacher participating in this planning, considering that this must contemplate all the axes of work that develop the competence of the student, with a focus on comprehensive training.

Author Biographies

Elaine Escolar Medeiros, Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologia

Graduada em Pedagogia pela Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologia, Especialista em Libras/Educação Inclusiva.

Elisa Coelho Azevedo, Faculdade ÚNICA de Ipatinga

Graduada em Educação Física pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT, Especialista em Educação Física Escolar pela Faculdade ÚNICA de Ipatinga.

Cristiane Moraes Pimentel, Faculdades Integradas de Várzea Grande  - FIAVEC

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Especialista em Educação Especial e Inclusão pela Faculdades Integradas de Várzea Grande  - FIAVEC.

Maria do Carmo Lobo, Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Especialista em Fundamentos da Educação Infantil Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT.

Sueli Moreira de Souza, Faculdade Afirmativo

Graduada em Pedagogia pela Faculdade UNIP, Especialista em Alfabetização e Educação Infantil pela Faculdade Afirmativo.

Suzana Vieira de Assunção, Faculdade Varzeagrandense de Educação – IVE

Graduada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná – UNOPAR, Especialista em Alfabetização e Educação Infantil pela Faculdade Varzeagrandense de Educação – IVE.

Michele Cristina de Arruda Figueiredo, Faculdade Luso Capixaba

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Cuiabá – UNIC, Especialista em Educação Infantil com Ênfase ao Letramento pela Faculdade Luso Capixaba.

Published

2022-11-30

How to Cite

Medeiros, E. E., Azevedo, E. C. ., Pimentel, C. M. ., Lobo, M. do C. ., Souza, S. M. de ., Assunção, S. V. de ., & Figueiredo, M. C. de A. . (2022). PEDAGOGICAL PLANNING IN CHILDHOOD EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(10), 4711–4718. https://doi.org/10.51891/rease.v8i10.7819