THE TEACHING OF NATURAL SCIENCES IN PUBLIC ELEMENTARY EDUCATION IN ALTAMIRA/PARÁ AND ITS CHALLENGES FOR INCLUSION: THE ROLE OF THE EDUCATOR IN FRONT OF THE INCLUSIVE PROCESS

Authors

  • Antônio dos Santos Leonel UNIFAP
  • Ronaldo dos Santos Leonel UEPA
  • Joab Marques da Costa Instituto Federal de Ciências e tecnologias do Pará
  • Maxilene Ferreira Sales Universidade Federal do Pará
  • Aldemberg Meireles Soares da Silva FACINTER
  • Raquel Damares Machado Meireles da Silva UFPA

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i5.5463

Keywords:

Education. Teaching Natural Sciences. Inclusion. Educator.

Abstract

The present work has the purpose of reflecting on the approaches related to the inclusive educational context, referencing the specific subjects of the teaching of natural sciences in the elementary school of the municipal network in Altamira Pará. the access and permanence of students with special educational needs present in the public school system. In this sense, the school of rationality is divided into teaching modalities. However, by assuming the position of breaking with the foundations of an educational structure, as evidenced in the inclusive context, we can find a way out so that the school can expand its training action for all those who effectively participate in it (Mantoan, 2003). Data collection for the consolidation of the methodology apprehended in the work took place through a semi-structured interview with teachers of natural sciences in service in the initial and final years of elementary school present in schools in the aforementioned municipality, of a phenomenological nature, which was fully transcribed and subjected to a qualitative analysis.

Author Biographies

Antônio dos Santos Leonel, UNIFAP

Professor do magistério superior, colegiado Letras/Francês- UNIFAP. Doutorando em
Ciências da Educacion -UNADES. Mestre em Ciências da Educacion - UNADES. Especialista em linguística aplicada – FTA e Graduado em Letras/português – UVA Macapá/Amapá E-mail: Leonel.lima_filho@hotmail.com. http://lattes.cnpq.br/7835748549798398.

Ronaldo dos Santos Leonel, UEPA

Mestrando em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia –UEPA,e Graduado em Biologia-UVA e Educação do Campo com Habilitação em Ciências da Natureza e Matemática - IFPA/CAMPUS Altamira,Pós-Graduado em Educação Especial FAVINE, e Gestão Escolar UNINTER.Professor Efetivo da educação básica no Município de Altamira/Pará desde E-mail: ronaldoleonelatm@gmail.com, http://lattes.cnpq.br/6105638621607429.

Joab Marques da Costa, Instituto Federal de Ciências e tecnologias do Pará

Graduado em educação do Campo com Habilitação em Ciências Sociais e Humanas pelo Instituto Federal de Ciências e tecnologias do Pará–IFPA (2014). É professor da educação básica no Município de Altamira/Pará, desde 1996. E-mail:joabmax530@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/9196660186320348

Maxilene Ferreira Sales, Universidade Federal do Pará

Formada em Letras pela Universidade Federal do Pará. Especialista em Estudos Linguísticos e Análise Literária / FAPAF. Licenciada em Pedagogia (Faculdade Intervale) Especialista em Gestão e Coordenação. Pedagógica (Faculdade Intervale) Prof.ª de Língua Portuguesa dos anos finais do Município de Altamira. E-mail:maxilene1@hotmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/200718433014125585.5273

Aldemberg Meireles Soares da Silva, FACINTER

Pós-Graduado em Metodologia do Ensino de História e Geografia FACINTER. Graduado em Licenciatura Plena em Pedagogia UFPA. Professor Efetivo da Educação Geral no Município de Altamira-PA .E-mail: aldembergmss@hotmail.com

Raquel Damares Machado Meireles da Silva, UFPA

Pós-Graduada em Matemática do Ensino Básico UFPA (2007) Graduada em Licenciatura Plena em Matemática UFPA(2002).Professora efetiva da Rede Estadual de Ensino do Estado do Pará desde 2004.Travessa Nove de Janeiro Nº 1497 Edifício Solar das Esmeradas Apto 301.Email:raquel.da.mares@hotmail.com

Published

2022-05-31

How to Cite

Leonel, A. dos S. ., Leonel, R. dos S. ., Costa, J. M. da ., Sales, M. F. ., Silva, A. M. S. da ., & Silva, R. D. M. M. da . (2022). THE TEACHING OF NATURAL SCIENCES IN PUBLIC ELEMENTARY EDUCATION IN ALTAMIRA/PARÁ AND ITS CHALLENGES FOR INCLUSION: THE ROLE OF THE EDUCATOR IN FRONT OF THE INCLUSIVE PROCESS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(5), 141–151. https://doi.org/10.51891/rease.v8i5.5463