THE APPROACH OF AUTISTIC SPECTRUM DISORDER (ASD) IN THE EDUCATIONAL CONTEXT

Authors

  • Mateus Martins Viudes Universidade Federal do Paraná
  • André Cristovão Sousa Universidade Estadual Paulista
  • Luan Felipe Momo Universidade Federal do Acre
  • Simone Nogueira de Lima
  • Sérgio Felipe Abreu de Britto Bastos Universidade Federal de Minas Gerais
  • Julia Maria Fernanda Machado Fernandes
  • Giuliana Loffredo Gutierrez
  • Camila de Souza Melo Universidade Federal do Acre
  • Elizete Jankoski Nogatz Universidade Federal da Fronteira Sul

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i5.14254

Keywords:

Education. Inclusive education. Autism Spectrum.

Abstract

The present research aimed to quantify Brazilian research that discusses autism and education. Given the growing interest and recognition of the specific needs of individuals on the autism spectrum, as well as the importance of inclusive education, this analysis seeks to shed light on the current panorama of Brazilian scientific production in this field. The research was carried out on SciELO, and found 113 works, of which considerations are presented in light of their publications. It was evident that over the years there has been an evolution of research covering the topic of the autism spectrum. And, it is hoped that this study will contribute to the understanding of the development of research on autism and education in the Brazilian context.

Author Biographies

Mateus Martins Viudes, Universidade Federal do Paraná

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Docente da  Educação Básica.

André Cristovão Sousa, Universidade Estadual Paulista

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Docente na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de São José do Rio Pardo (FEUC).

Luan Felipe Momo, Universidade Federal do Acre

Mestre em Educação (Profmat) Universidade Federal do Acre. Professor da Educação Básica.

Simone Nogueira de Lima

Especialista em Educação Especial. Professora da Educação Básica.

Sérgio Felipe Abreu de Britto Bastos, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorando em Estatística pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor do Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG).

Julia Maria Fernanda Machado Fernandes

Mestre em Ensino de História. Professora da Educação Básica.

Giuliana Loffredo Gutierrez

Mestre em Administração. Professora da Educação Básica.

Camila de Souza Melo, Universidade Federal do Acre

Especialista em Ensino de Língua Inglesa. Universidade Federal do Acre (UFAC). Professora da Educação Básica.

Elizete Jankoski Nogatz, Universidade Federal da Fronteira Sul

Mestre em educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). Professora da Educação Básica. 

Published

2024-05-24

How to Cite

Viudes, M. M., Sousa, A. C., Momo, L. F., Lima, S. N. de, Bastos, S. F. A. de B., Fernandes, J. M. F. M., … Nogatz, E. J. (2024). THE APPROACH OF AUTISTIC SPECTRUM DISORDER (ASD) IN THE EDUCATIONAL CONTEXT. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(5), 5049–5055. https://doi.org/10.51891/rease.v10i5.14254