CONTACT WITH UNSTRUCTURED MATERIALS, INFLUENCES THE AUTONOMY OF BABIES AND VERY YOUNG CHILDREN

Authors

  • Flaviane e Faria Caetano Ferreira Rede Municipal da Cidade de Cáceres
  • Silvana Pirinetti da Silva Rede Municipal da Cidade de Cáceres
  • Rosecley Aparecida Magalhães Severino Rede Municipal da Cidade de Cáceres
  • Walkiria Paulina da Silva Rede Municipal da Cidade de Cáceres
  • Elaine Gaiva Leal Rede Municipal de Cáceres

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i9.11184

Keywords:

Early Childhood Education. Babies. Autonomy.

Abstract

Early Childhood Education in Brazil is marked by the duality of caring and educating. This duality is even more evident in the day-to-day life of the nursery, as babies have needs and require educational practices beyond what is considered educational. The experience report has a narration of vivid situations and practical experience, to be shared with those specific to Education, as there is a description and analysis of vivid experiences in the one-year-old baby room, intertwined with the proposed theories that permeate practices, especially with regard to work developed with unstructured materials and interactive boards. It is also reported how babies enter the world of imagination, fantasy, sensory perceptions and solve problems in a unique way using their own bodies in their movements through spaces.

Author Biographies

Flaviane e Faria Caetano Ferreira, Rede Municipal da Cidade de Cáceres

Professora da Rede Municipal da Cidade de Cáceres – MT e da Rede Estadual de Mato-Grosso, formada em Pedagogia e pós-graduada em Gestão Escolar.

Silvana Pirinetti da Silva, Rede Municipal da Cidade de Cáceres

Professora da Rede Municipal da Cidade de Cáceres – MT, formada em Pedagogia e pós-graduada em Psicopedagogia Clínica e Institucional.

Rosecley Aparecida Magalhães Severino, Rede Municipal da Cidade de Cáceres

Professora da Rede Municipal da Cidade de Cáceres – MT, formada em Pedagogia e pós-graduada em Libras- Língua Brasileira de Sinais.

Walkiria Paulina da Silva, Rede Municipal da Cidade de Cáceres

Professora da Rede Municipal da Cidade de Cáceres – MT – Formada em Pedagogia  e Pós Graduada em educação infantil - práticas na sala de Aula.

Elaine Gaiva Leal, Rede Municipal de Cáceres

Elaine Gaiva Leal, Professora da Rede Municipal de Cáceres – MT – Formada em Pedagogia e pós-graduada em Psicopedagogia.

Published

2024-10-02

How to Cite

Ferreira, F. e F. C., Silva, S. P. da, Severino, R. A. M., Silva, W. P. da, & Leal, E. G. (2024). CONTACT WITH UNSTRUCTURED MATERIALS, INFLUENCES THE AUTONOMY OF BABIES AND VERY YOUNG CHILDREN. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(10), 328–335. https://doi.org/10.51891/rease.v10i9.11184