ANALYSIS OF EDUCATIONAL RESOURCE REPOSITORIES IN BRAZIL DURING THE PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i1.12977

Keywords:

Emergency remote teaching. Pandemic. Educational resource repositories.

Abstract

This study examines the educational response to the pandemic in Brazil. The Ordinance n. 188 of 2020 declared a public health emergency, leading to the suspension of in-person classes. Measures from the Ministry of Education (MEC) and state authorities allowed for emergency remote teaching (ERE), distinct from traditional distance education (EAD), temporarily adapted. ERE strategies encompassed online classes, TV broadcasts, and digital platforms. The pivotal role of educators in transforming information into knowledge, guiding students in online learning, is highlighted. The use of comics and reading proved significant due to shifting habits driven by the internet and WhatsApp. The research focused on repositories of educational resources, mapping them before and during the pandemic, offering essential tools to teachers adapting to the new educational landscape.

Author Biographies

Deniza Pereira de Souza Santos, Universidad Del Sol UNADES-

Mestre em Ciências da Educação pela Universidad Del Sol UNADES-PARAGUAY. Possui graduação em Letras - Português pela Universidade Federal de Goiás (2003). Atualmente é professora do Colégio Estadual Previsto de Morais. Tem experiência na área de Letras com ênfase em Língua Portuguesa. Pós-Graduação Lato Sensu em Metodologias do ensino da Língua Portuguesa e Literatura na Educação Básica (2022) pela Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera. Orcid: https://orcid.org/0009-0008-7277-0852. 

Maria Célia da Silva Gonçalves, Universidade Católica de Brasília- UCB

Pós-doutorado em Educação pela PUC-GO, Universidade Católica de Brasília- (UCB) e Universidade Autônoma de Madrid-UAM. Estágio Pós-doutoral em Economic History Departmentof Law, Economics, Management and Quantitative Methods-DEMM da Universitàdegli Studi Del Sannio – UNISANNIO (Benevento, Italy). Visiting Professor da Universitàdegli Studi Del Sannio - UNISANNIO. Pós-doutoranda em História pela Universidade de Évora. Escola de Ciências Sociais e CIDEHUS/Universidade de Évora. Doutora em Sociologia e Mestre em História pela Universidade de Brasília – (UnB). Orcid: https://orcid.org/0000-0002-5449-6916. 

Published

2024-02-15

How to Cite

Santos, D. P. de S., & Gonçalves, M. C. da S. (2024). ANALYSIS OF EDUCATIONAL RESOURCE REPOSITORIES IN BRAZIL DURING THE PANDEMIC . Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(1), 925–949. https://doi.org/10.51891/rease.v10i1.12977