MANAGEMENT OF PRISON UNITS: THE CHALLENGE TO PUNISH, RE-EDUCATE AND RESOCIALIZE

Authors

  • Bruno da Silva Nascimento Soares Centro Universitário Metodista
  • Gislaine Silveira Nunes Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Aline Andressa Trennepohl Borges Universidade de Passo Fundo
  • Lucas Peixoto da  Silveira Faculdade Anhanguera do Rio Grande
  • Fábio Lopes  Schwertz Universidade Luterana do Brasil
  • Carla Pilling dos Santos Instituto Porto Alegre da Igreja Metodista

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i2.4185

Keywords:

Management. re-educate resocialize. Challenge

Abstract

Most of the Brazilian prisons are in a degrading situation, without any concern for human rights and the offer of an adequate place for the restoration of the detainee, where the function is limited to punishing, without a medium to long term. This scenario does not match the true functions of the prison system, which, in addition to punishing and removing the offender from social life for a certain period, has the function of offering means for the re-education of the inmate, so that after serving his sentence, he does not return. to commit crimes and reintegrate into society correctly. From these premises, the study aims to analyze the challenges of managing a prison unit, which even with all the absence of structure, must ensure compliance with the law, aiming not only at punishment, but also at reeducation and future resocialization. of the condemned. The study is justified, from the view that there is rooted in part of the Brazilian population, the idea that the prison serves only to punish, which is a shallow reasoning, since it does not show a good strategy in the medium and long term, since that does not contribute to the reduction of recidivism rates, moreover, it is not in accordance with the constitutional precepts that guarantee human rights to all citizens. With the study, it is intended to collaborate with the deconstruction of this type of vision. To achieve the proposed objectives, the research will be based on a literature review, of a qualitative nature, with studies that focused on discussing the aforementioned terms and issues.

Author Biographies

Bruno da Silva Nascimento Soares, Centro Universitário Metodista

Graduado em Administração pelo Centro Universitário Metodista (IPA). Pós-graduado em Gestão Prisional pela Faveni. Policial Penal da SEAPEN/RS. E-mail: Bruno.nascimento.adm@gmail.com.

Gislaine Silveira Nunes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduada em Comunicação Social- Habilitada em Relações Públicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Pós-graduada em Perfis criminais e comportamentais pela IBRA. Policial Penal da SEAPEN/RS. E-mail:gislainesilveira16@gmail.com.

Aline Andressa Trennepohl Borges, Universidade de Passo Fundo

Graduada em Ciências Contábeis pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Pós-graduada em Segurança Pública pela Faculdade Alfamérica. Policial Penal da SEAPEN/RS. E-mail: aline_atb@hotmail.com.

Lucas Peixoto da  Silveira, Faculdade Anhanguera do Rio Grande

Graduado em Engenharia de Produção pela Faculdade Anhanguera do Rio Grande. Pós-graduado em Gestão Prisional pela faculdade Faveni. Policial penal da SEAPEN/RS. E-mail lucas2246@hotmail.com

Fábio Lopes  Schwertz, Universidade Luterana do Brasil

Graduado em licenciatura em História pela Universidade Luterana do Brasil (Ulbra).
Pós-Graduado em Gestão Prisional pela Faculdade Faveni. Policial Penal da SEAPEN/RS. E-mail: fabio85lopes@yahoo.com

Carla Pilling dos Santos, Instituto Porto Alegre da Igreja Metodista

Graduada em Educação física pelo Instituto Porto Alegre da Igreja Metodista. Centro Universitário Metodista. Policial Penal da SEAPEN/RS. E-mail: carlapillings@gmail.com.

Published

2022-02-28

How to Cite

Soares, B. S. N. ., Nunes, G. S. ., Borges, A. A. T. ., Silveira, L. P., Schwertz, F. L., & Santos, C. P. dos . (2022). MANAGEMENT OF PRISON UNITS: THE CHALLENGE TO PUNISH, RE-EDUCATE AND RESOCIALIZE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(2), 390–399. https://doi.org/10.51891/rease.v8i2.4185