OVERVIEW OF ILLITERACY AND FUNCTIONAL LITERACY OF YOUNG PEOPLE AND ADULTS IN BRAZIL: A QUALITATIVE APPROACH ON THE PLAUSIVITY OF INDICATORS

Authors

  • Adriano Menino de Macêdo Júnior Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN
  • Helena Perpetua de Aguiar Ferreira Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN
  • Gledson de Paiva Ferreira Universidade Metropolitana de Santos – UNIMES
  • Michel da Costa Universidade Metropolitana de Santos – UNIMES
  • Elio Pessoa Cazuza universidade federal do Rio Grande do Norte – UFRN
  • Fabiano Rodrigues Marques Universidade da Maturidade – PPPGE/UFT
  • Giselle Carmo Maia Universidade da Maturidade – PPPGE/UFT

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i4.9101

Keywords:

Illiteracy. Functional Literacy. Education.

Abstract

The objective of this work is to conduct a panoramic mapping of the profile of illiteracy and functional literacy in the young and adult population residing in Brazil, with a synchronic cut from 2001 to 2020, through data obtained from the following platforms: Indicador de Alfabetismo Functional and Observatório of the National Education Plan. Data collected at INAF reveal that, from 2001 to 2018, illiteracy rates in the country fell sharply, while literacy levels in Brazil progressed by category year after year. Illiteracy fell from 12%, in 2001 and 2002, to 8%, in 2015. Based on the OPNE, functional illiteracy, among young people aged 15 or over, with rates ranging from 27%, in 2001, to 14%, in 2019. In view of this, all documents created and implemented: the PCNs, the LDB, the DCNs, the PNE and the BNCC, education are transformed into a new reality for the population Brazilian. The fight for a public, free, and quality education, which reaches everyone without distinction, must continue, until the illiteracy indicators are zeroed, and the functional literacy indicators reach the percentage of 100%.

Author Biographies

Adriano Menino de Macêdo Júnior, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN

Professor de Letras Língua Portuguesa pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN, cientista e bolsista pelo Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica PIBIC/UERN. Pesquisador no Grupo de Pesquisa em Linguística e Literatura – GPELL; Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6367-1088.

Helena Perpetua de Aguiar Ferreira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN

Professora Mestre, na Faculdade de Educação – FE da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN; Doutoranda Psicologia pela Universidade de Fortaleza – UNIFOR; Orcid: https://orcid.org/0000-0003-3901-6918. 

Gledson de Paiva Ferreira, Universidade Metropolitana de Santos – UNIMES

Licenciatura em Educação Física pela Universidade Metropolitana de Santos; Professor na Prefeitura Municipal de Praia Grande e mestrando pelo Programa de Mestrado Profissional – Práticas Docentes no Ensino Fundamental - Universidade Metropolitana de Santos – UNIMES. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4677-7141. 

Michel da Costa, Universidade Metropolitana de Santos – UNIMES

Professor Doutor, no Programa de Mestrado Profissional - Práticas Docentes no Ensino Fundamental - Universidade Metropolitana de Santos – UNIMES; Doutor em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo – UNIAN; Orcid: https://orcid.org/0000-0001-5951-7870.

Elio Pessoa Cazuza, universidade federal do Rio Grande do Norte – UFRN

Professor Doutor, nos cursos de graduação em engenharia civil e farmácia – Centro Universitário Natalense – UNICEUNA; Doutor em Ciências climáticas pela universidade federal do Rio Grande do Norte – UFRN; Orcid: http://orcid.org/0000-0003-1722-9744. 

Fabiano Rodrigues Marques, Universidade da Maturidade – PPPGE/UFT

Mestrando no Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação pela Universidade da Maturidade – PPPGE/UFT. Licenciatura Plena em Educação Física – UNIRG/TO; Especialista em Fisiologia do Exercício – pela Universidade Veigas de Almeida – UVA/RJ; Professor no Instituto Federal de Educação do Tocantins – IFTO. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-5436-9781.

Giselle Carmo Maia, Universidade da Maturidade – PPPGE/UFT

Mestranda no Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação na Universidade da Maturidade – PPPGE/UFT, Especialista em Planejamento em Projetos Sociais – UNITINS e em Formação em Educação a Distância – UNIP. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4457-188X. 

Published

2023-04-29

How to Cite

Macêdo Júnior, A. M. de ., Ferreira, H. P. de A. ., Ferreira, G. de P. ., Costa, M. da ., Cazuza, E. P. ., Marques, F. R. ., & Maia, G. C. . (2023). OVERVIEW OF ILLITERACY AND FUNCTIONAL LITERACY OF YOUNG PEOPLE AND ADULTS IN BRAZIL: A QUALITATIVE APPROACH ON THE PLAUSIVITY OF INDICATORS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(4), 81–99. https://doi.org/10.51891/rease.v9i4.9101