EXPERIENCES IN TEACHER EDUCATION THROUGH ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

  • Alessandro Silva de Oliveira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás
  • Lucas José Gomes Oliveira dos Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i3.9014

Keywords:

Environmental Education. Formation.

Abstract

This text reports on the experiences of teacher trainees at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Goiás, Anápolis Campus, in the Chemistry Teaching program, who are part of the Research and Studies in Teacher Education and Environmental Education - NUPEDEA. It describes their experiences in the field with a community of small farmers and students from a rural school in the district of Joanápolis, in the municipality of Anápolis. The speeches refer to the process of transformation, causing changes in ways of acting and thinking provided by environmental education. The dialectic of relationships emerges in group discussions at NUPEDEA, based on the critical perspective of environmental education, capable of promoting changes in teaching practices and in the lives of people in communities. Additionally, it addresses initial and ongoing teacher education, which does not end with graduation but delves deeper into the possibilities and paths that research, education, and critique enable.

Author Biographies

Alessandro Silva de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás

Doutor em Ciências Ambientais. Professor no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, Câmpus Anápolis. Orientador nos Programas de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) e Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação (PPGE/IFG). Líder do Núcleo de Pesquisas e Estudos na Formação Docente e Educação Ambiental – NUPEDEA, desenvolve pesquisas na formação de professores e educação ambiental. ORCID: http://orcid.org/0000-0001-9261-6416

Lucas José Gomes Oliveira dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás

Licenciado em Química pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, Câmpus Anápolis, Mestrando em Educação pelo Programa de Pós – Graduação Stricto Sensu (PPGE/IFG). Pesquisador em Formação pelo Núcleo de Pesquisas e Estudos na Formação Docente e Educação Ambiental - NUPEDEA, desenvolve pesquisas na formação de professores e educação ambiental. ORCID: http://orcid.org/0000-0001-6559-5816

Published

2023-04-04

How to Cite

Oliveira, A. S. de ., & Santos, L. J. G. O. dos . (2023). EXPERIENCES IN TEACHER EDUCATION THROUGH ENVIRONMENTAL EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(3), 1808–1823. https://doi.org/10.51891/rease.v9i3.9014