HIGH SCHOOL IN THE CONTEXT OF REFORM: THE FIRST STEPS OF IMPLEMENTATION

Authors

  • Wesquisley Vidal de Santana Universidade Federal do Tocantins- UFT
  • Luzani Cardoso Barros Universidade Federal do Tocantins- UFT
  • Neila Barbosa Osório Universidade Federal do Tocantins- UFT
  • Gleiciene Aparecida de Almeida Universidade Federal do Tocantins- UFT
  • Luis Sinésio Silva Neto Universidade Federal do Tocantins- UFT

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i3.8777

Keywords:

High School Reform. Base Nacional Comum Curricular. right to education.

Abstract

This article aimed to analyze the implementation of the new high school in six schools in the southeastern region of the state of Tocantins, in the first semester of 2022. The investigation used information from the monitoring of work in these institutions, listening to the school team, and the study of bibliographic references and documents related to the topic. There are important achievements, such as the systematization of collective and integrated teaching planning, as well as challenges, highlighting the need to improve the physical structure of school spaces. The initial results indicate positively regarding the changes in the implementation phase. However, it is necessary that schools and public authorities, considering the context of action and responsibilities, ensure the necessary conditions to guarantee the right to quality education for all, expressed in the achievement of rights and learning objectives, and development of socioemotional skills, that is, the integral formation of the subjects when concluding basic schooling.

Author Biographies

Wesquisley Vidal de Santana, Universidade Federal do Tocantins- UFT

Doutorando em Educação (Educanorte, UFT). Mestre em Ensino em Ciências e Saúde (UFT). Graduado em Educação Física (UNIRG). Professor da Rede Municipal de Educação de Dianópolis -TO. Coordenador da Universidade da Maturidade (UMA – UFT) Polo Dianópolis–TO. Lattes: http://lattes.cnpq.br/6145909659381581. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-3183-7092. 

Luzani Cardoso Barros, Universidade Federal do Tocantins- UFT

Mestra em Desenvolvimento Regional (UFT). Especialista em Conselhos Escolares (UFC). Especialista em Gestão Escolar (UFT). Licenciada em Pedagogia (UNEB). Professora da Educação Básica da Rede Estadual de Ensino do Tocantins. Professora Colaboradora da Universidade da Maturidade (UMA – UFT) Polo Dianópolis - TO. Lattes: http://lattes.cnpq.br/5587691876619183, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5758-5175.

Neila Barbosa Osório, Universidade Federal do Tocantins- UFT

Pós-Doutorado em Educação pela UEPA/PA. Doutora em Ciência do Movimento Humano pela UFSM/RS. Mestrado em Educação pela UNESP de Marilia/SP. Graduada em Serviço Social pela Universidade Católica Dom Bosco/MS1981. Pesquisadora produtividade pela FAPT-TO, UFT. Docente do Programa Pós-Graduação em Educação-PPGE/UFT. Membro do Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia/PGEDA. Autora do Programa Universidade da Maturidade – UMA. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8325746711520223. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6346-0288 

Gleiciene Aparecida de Almeida, Universidade Federal do Tocantins- UFT

Mestranda em Ensino em Ciências e Saúde (UFT). Pós-Graduada em Educação Física Escolar (FJC) e Educação Profissional Integrada à Educação de Jovens e Adultos (PROEJA / UFT). Graduada em Educação Física (UNIRG). Professora da Educação Básica da Redes Estadual de Ensino do Tocantins e Municipal de Educação de Dianópolis - TO. Professora Colaboradora da Universidade da Maturidade (UMA – UFT) Polo Dianópolis - TO. Lattes: http://lattes.cnpq.br/2388442611327739. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-7054-1895. 

Luis Sinésio Silva Neto, Universidade Federal do Tocantins- UFT

Doutor em Ciências Tecnológicas e Saúde pela Universidade de Brasília, professor do Curso de Mestrado em Educação, ofertado pela Universidade Federal do Tocantins. Vice coordenador da Universidade da Maturidade.Lattes: lattes.cnpq.br/0239885769879636ORCID:https://orcid.org/0000-0002-3182-7727 

Published

2023-03-31

How to Cite

Santana, W. V. de ., Barros, L. C. ., Osório, N. B. ., Almeida, G. A. de ., & Silva Neto, L. S. . (2023). HIGH SCHOOL IN THE CONTEXT OF REFORM: THE FIRST STEPS OF IMPLEMENTATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(3), 258–274. https://doi.org/10.51891/rease.v9i3.8777