EMOTIONAL INTELLIGENCE IN CHILDHOOD

Authors

  • Adriana da Silva Nonato Faculdades Integradas de Várzea Grande – FIAVEC
  • Helena Aparecida de Faria Faculdades Integradas de Várzea Grande – FIAVEC
  • Jeane Laura de Almeida Flores Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais – IESMIG
  • Lucilene Cruz de Souza Oliveira Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologia
  • Raianne Bruna da Silva Rocha Universidade Norte do Paraná - Unopar
  • Rosinéia Pereira Barcelos Avelar Faculdades das Águas Emendadas – FAE
  • Maria Conceição Cerqueira Caldas Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i2.8684

Keywords:

Emotional Education. Emotional intelligence. Early Childhood

Abstract

Considering the difficulties of educators and even family members in dealing with aggressive and unexpected behavior in children, the aim of this theoretical essay was to explain the concept of emotional intelligence, its definition and meaning, to understand which strategies can be used by teachers. and educational institutions. provide affective-emotional education. Analyzing emotional development from the beginning of life, we want to identify proposals that help participants to better develop the affective skills of the little ones. It was found that if the emotional approach starts early, the baby is more likely to become a responsible and aware adult, which requires working on emotional intelligence both in the family and in the educational environment. An activity is presented to help children understand and manage their emotions.

Author Biographies

Adriana da Silva Nonato, Faculdades Integradas de Várzea Grande – FIAVEC

Graduada em Pedagogia para a Educação Infantil pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Graduada em Direito pela Universidade de Cuiabá –UNIC, Especialista em Educação Infantil e Alfabetização pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande – FIAVEC.

Helena Aparecida de Faria, Faculdades Integradas de Várzea Grande – FIAVEC

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Cuiabá  - UNIC, Especialista em Alfabetização e Letramento pela Faculdade Afirmativo, Especialista em Educação Infantil e Alfabetização pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande – FIAVEC.

Jeane Laura de Almeida Flores, Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais – IESMIG

Graduada em Pedagogia pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande – FIAVEC, Especialista em Educação Infantil pelo Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais – IESMIG.

Lucilene Cruz de Souza Oliveira, Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologia

Graduada em Pedagogia para Educação Infantil pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT. Especialista em Educação Infantil pela Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologia.

Raianne Bruna da Silva Rocha, Universidade Norte do Paraná - Unopar

Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário – UNICESUMAR. Especialista em Educação Infantil pela Universidade Norte do Paraná - Unopar.

Rosinéia Pereira Barcelos Avelar, Faculdades das Águas Emendadas – FAE

Graduada em Pedagogia para Educação Infantil pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT. Especialista em Educação Infantil e Especial pelas Faculdades das Águas Emendadas – FAE.

Maria Conceição Cerqueira Caldas, Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT

Especialista em Educação Integral pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT.  Especialista em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Integradas Mato-Grossenses de Ciências Sociais e Humanas. 

Published

2023-03-08

How to Cite

Nonato, A. da S. ., Faria, H. A. de ., Flores, J. L. de A. ., Oliveira, L. C. de S. ., Rocha, R. B. da S. ., Avelar, R. P. B. ., & Caldas, M. C. C. . (2023). EMOTIONAL INTELLIGENCE IN CHILDHOOD. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(2), 1422–1428. https://doi.org/10.51891/rease.v9i2.8684