THEORETICAL APPROACHES TO RESEARCH SCIENCE TEACHING IN ELEMENTARY EDUCATION

Authors

  • Jackson Ronie Sá-Silva Universidade do Vale do Rio dos Sinos
  • Adilson Luís Pereira Silva Universidade Federal do Maranhão
  • Natarsia Camila Luso Amaral Universidade Estadual do Maranhão
  • Annanda Crystina Chagas Santos aculdade de Venda Nova do Imigrante
  • Weyffson Henrique Luso dos Santos Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i2.8504

Keywords:

Science Teaching by Investigation. Elementary School. Pedagogical practices.

Abstract

This article proposes a theoretical reflection on the field of Science Teaching through Investigation, presenting some conceptions of Science teaching in Elementary School. The propositions presented aim to expand the spaces of dialogues, experiences and perceptions to be carried out by Science teachers in order to stimulate the taste for scientific knowledge in school. The bibliographical research carried out provided information about the necessity to develop a type of science teaching that reinforces the questioning, problematization, curiosity and the investigative act for the unveiling of the sociocultural reality in which the students are situated. The Science Teaching through Investigation is a productive and creative possibility for the development of the Science curriculum component by enhancing connections between scientific knowledge, citizenship, ethics, and cultural plurality.

Author Biographies

Jackson Ronie Sá-Silva, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Professor do Departamento de Biologia da Universidade Estadual do Maranhão (DEBIO-UEMA). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Maranhão (PPGE-UEMA). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Inclusiva em Rede da Universidade Estadual Paulista e Universidade Estadual do Maranhão (PROFEI / UNESP / UEMA). Líder do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências, Saúde e Sexualidade (GP-ENCEX / UEMA / CNPq).

Adilson Luís Pereira Silva, Universidade Federal do Maranhão

Mestre em Química pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Professor do Departamento de Química da Universidade Estadual do Maranhão (DQM-UEMA). 

Natarsia Camila Luso Amaral, Universidade Estadual do Maranhão

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Maranhão. Professora contratada na Universidade Federal do Maranhão. Professora da Rede Municipal de Educação de São José de Ribamar, Maranhão.

Annanda Crystina Chagas Santos, aculdade de Venda Nova do Imigrante

Especialista em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica pela Faculdade de Venda Nova do Imigrante (FAVENI). Licenciada em Física pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). 

Weyffson Henrique Luso dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestre em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Licenciado e Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Professor da Rede Municipal de Educação de São Luís, Maranhão. Coordenador de TCC e Estágio do Programa Ensinar de Formação de Professores da Universidade Estadual do Maranhão (ENSINAR/UEMA). Coordenador de Acompanhamento de Ensino (PROG/UEMA). Membro do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências, Saúde e Sexualidade (GP-ENCEX/UEMA/CNPq). 

Published

2023-02-28

How to Cite

Sá-Silva, J. R. ., Silva, A. L. P. ., Amaral, N. C. L. ., Santos, A. C. C. ., & Santos, W. H. L. dos . (2023). THEORETICAL APPROACHES TO RESEARCH SCIENCE TEACHING IN ELEMENTARY EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(2), 130–141. https://doi.org/10.51891/rease.v9i2.8504