THE MEME TEXTUAL GENRE IN FAVOR OF LEARNING

Authors

  • Silvia Goulart Ferreira Universidade Federal do Rio de Janeiro- UFRJ
  • Líbia Kicela Goulart Centro Universitário UniRedentor/Afya
  • Dulce Helena Pontes-Ribeiro Universidade Federal do Rio de Janeiro- UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i11.7585

Keywords:

Meme. Genre. Teaching. Literacy.

Abstract

This article aims to provide an overview of the meme textual genre as a way to situate and present to the reader this new type of text that is already so present in our lives and so used by students. First, a definition in relation to the meme concept and then a brief explanation of the origin of the term. Soon after, the characteristics of this type of text and to conclude the importance of using it for the teaching of Portuguese Language aimed at the formation of digitally literate students.

Author Biographies

Silvia Goulart Ferreira, Universidade Federal do Rio de Janeiro- UFRJ

Mestra em Língua Portuguesa (UFRJ). Pós-graduada em Docência do Ensino Superior (UniFS) e em Gestão Escolar. Graduada em Letras (UniFS) e em Pedagogia (UNIFAEL). Professora do Ensino Fundamental e Médio da rede Municipal e Estadual. Atualmente atua como Diretora Adjunta da rede Municipal. 

Líbia Kicela Goulart, Centro Universitário UniRedentor/Afya

Doutoranda em Sociologia Política da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (Uenf). Mestre em Ciências das Religiões (Unidas de Vitória/ES). Especialista em Processo Civil (PUC/MG). Graduada em Direito (Universidade Iguaçu, campus V) e em Serviço Social (UFF). Atua como advogada e também como professora do Centro Universitário UniRedentor/Afya (Itaperuna/RJ). 

Dulce Helena Pontes-Ribeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro- UFRJ

Doutora em Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Rio de Janeiro — UFRJ.  Mestra em Educação. Especialista em Língua Portuguesa e em Semiótica Discursiva. Graduada em Letras. Professora do Ensino Superior. Revisora de textos científicos, acadêmicos, TCC, livros e etc.

Published

2022-11-30

How to Cite

Ferreira, S. G. ., Goulart, L. K. ., & Pontes-Ribeiro, D. H. . (2022). THE MEME TEXTUAL GENRE IN FAVOR OF LEARNING. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(11), 295–312. https://doi.org/10.51891/rease.v8i11.7585