THE PRACTICE OF READING AND WRITING IN THE LEARNING PROCESS

Authors

  • Silvia Goulart Ferreira Universidade Federal do Rio de Janeiro- UFRJ
  • Líbia Kicela Goulart Centro Universitário UniRedentor/Afya
  • Dulce Helena Pontes-Ribeiro Universidade Federal do Rio de Janeiro- UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i11.7582

Keywords:

Reading. Writing. Teaching.

Abstract

This article aims to situate the reader in relation to the reality, still unsatisfactory, of the teaching-learning process of reading and writing in Brazilian public schools, as well as presenting the contributions of the guiding documents whose objective is to guide the teacher both in the use of the curriculum and in the planning of its classes, providing the teaching of essential contents for basic education. In addition, it addresses, separately, important aspects of reading and writing that need to be incorporated into teaching practice in order to guarantee a more satisfactory language learning.

Author Biographies

Silvia Goulart Ferreira, Universidade Federal do Rio de Janeiro- UFRJ

Mestra em Língua Portuguesa (UFRJ). Pós-graduada em Docência do Ensino Superior (UniFS) e em Gestão Escolar. Graduada em Letras (UniFS) e em Pedagogia (UNIFAEL). Professora do Ensino Fundamental e Médio da rede Municipal e Estadual. Atualmente atua como Diretora Adjunta da rede Municipal. 

Líbia Kicela Goulart, Centro Universitário UniRedentor/Afya

Doutoranda em Sociologia Política da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (Uenf). Mestre em Ciências das Religiões (Unidas de Vitória/ES). Especialista em Processo Civil (PUC/MG). Graduada em Direito (Universidade Iguaçu, campus V) e em Serviço Social (UFF). Atua como advogada e também como professora do Centro Universitário UniRedentor/Afya (Itaperuna/RJ).

Dulce Helena Pontes-Ribeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro- UFRJ

Doutora em Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Rio de Janeiro — UFRJ. Mestra em Educação. Especialista em Língua Portuguesa e em Semiótica Discursiva. Graduada em Letras. Professora do Ensino Superior. Revisora de textos científicos, acadêmicos, TCC, livros e etc.

Published

2022-11-30

How to Cite

Ferreira, S. G. ., Goulart, L. K. ., & Pontes-Ribeiro, D. H. . (2022). THE PRACTICE OF READING AND WRITING IN THE LEARNING PROCESS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(11), 637–660. https://doi.org/10.51891/rease.v8i11.7582