DRUG TRAFFICKING AND THE MARGINALIZATION OF ADOLESCENTS: BOUNDARIES BETWEEN BECOMING OR BEING MARGINALIZED

Authors

  • Rubia Fernanda Quinelatto Universidade de São Paulo - USP
  • Rafael Garcia Campos Pontifícia Universidade Católica, PUC de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i6.5890

Keywords:

Education. Socioeducation. Drug trafficking. Marginalization. Job.

Abstract

The present research, the result of a thesis, focuses on the adolescent life trajectory, specifically 14 boys and 01 girl, in compliance with socio-educational measures, residing in the interior of São Paulo-SP. These are socially marginalized adolescents who question the stereotypes imposed on them by associating life trajectories, education, drug trafficking and work. The general objective is to understand what meanings they attribute to trafficking and their commitment to school. The methodology used articulated the Oral History of Life and the Thematic Oral History, highlighting fragments of the adolescents' stories that interfere in the choices - or lack of them - throughout life. The narrated life stories were transcribed in full, textualized and, finally, transcreated, according to the methodological decision. As the main result and discussion there is the scope that drug trafficking is understood as informal work, in the view of adolescents in conflict with the law, reported in this research.

Author Biographies

Rubia Fernanda Quinelatto, Universidade de São Paulo - USP

Pós-doutorado em andamento em Educação pela Universidade de São Paulo - USP. Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Servidora Federal na Pró-Reitoria Administrativa da UFSCar. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas GEPÊPrivação - USP São Paulo e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Justiça Social – EDUJUS/UFPA. Lattes:  http://lattes.cnpq.br/4287100388497418   https://orcid.org/0000-0002-0827-3869 Contato: rubiafq@gmail.com.  

Rafael Garcia Campos, Pontifícia Universidade Católica, PUC de São Paulo

Doutorando em Educação pela Pontifícia Universidade Católica, PUC de São Paulo. Mestre em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, UNESP de Botucatu. Pedagogo e Administrador. Coordenador de Projetos Educacionais do SENAC São Paulo e Professor de Pós-Graduação Lato Sensu na Faculdade Galileu de Botucatu. Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Teoria crítica, formação e cultura - PUC/SP, Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação em regimes de privação da liberdade - GEPÊPrivação/USP e Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e justiça social - EDUJUS/UFPA. Lattes:  http://lattes.cnpq.br/8467423922361924. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5836-0645 Contato:E-mail:rafael.gcampos@outlook.com.

Published

2022-06-30

How to Cite

Quinelatto, R. F. ., & Campos, R. G. . (2022). DRUG TRAFFICKING AND THE MARGINALIZATION OF ADOLESCENTS: BOUNDARIES BETWEEN BECOMING OR BEING MARGINALIZED. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(6), 1–16. https://doi.org/10.51891/rease.v8i6.5890