THE USE OF DIDACTIC RESOURCES FOR TEACHING PERCENTAGE: THE REPORT OF AN EXPERIENCE IN THE FINAL YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Gabriel Santos de oliveira Universidade do Estado da Bahia, Campus VII
  • Geiza Batista Pereira Universidade do Estado da Bahia, Campus VII
  • Américo Junior Nunes da Silva Universidade do Estado da Bahia- Uneb - Campus VII

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i2.584

Keywords:

Mathematics teaching. Didactic material. Initial formation.

Abstract

This experience report is the result of an activity of observation and insertion in the school space, fostered by the discipline of Laboratory of Teaching of Mathematics I, of the Mathematics Degree course at Campus VII of UNEB, Senhor do Bonfim - BA. The objective of the present work is to present an experience of observation and insertion in the school space of the final years of elementary school and to reflect on how important it was in the process of constituting the teaching identity. The activity took place over a few weeks in the second half of 2019 and totaled 12 hours of insertion, from observation to validation of teaching material. The methodology used for the analysis of the school space was observation, followed by the proposition of didactic material for intervention in the observed reality. The results, after the activity, were satisfactory, both for students and for future teachers, which further strengthens the need to encourage this type of activity in the initial training space before the Supervised Curricular Internship.

Author Biographies

Gabriel Santos de oliveira, Universidade do Estado da Bahia, Campus VII

Estudante do Curso de Licenciatura em Matemática do Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia, Campus VII. E-mail: gabriel_santos1407@hotmail.com.

Geiza Batista Pereira, Universidade do Estado da Bahia, Campus VII

Estudante do Curso de Licenciatura em Matemática do Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia, Campus VII. E-mail: geizzabatissta@gmail.com.

Américo Junior Nunes da Silva, Universidade do Estado da Bahia- Uneb - Campus VII

Professor do Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia (Uneb - Campus VII) e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos - PPGESA (Uneb - Campus III). Coordenador do Núcleo de Pesquisa e Extensão (NUPE). Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Mestre em Educação pela Universidade de Brasília (UnB), Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faculdade Regional de Filosofia, Ciências e Letras de Candeias (IESCFAC), Especialista em Educação Matemática e Licenciado em Matemática pelo Centro de Ensino Superior do Vale do São Francisco (CESVASF). Foi professor e diretor escolar na Educação Básica. Coordenou o curso de Licenciatura em Matemática e o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid) no Campus IX da Uneb. Foi coordenador adjunto, no estado da Bahia, dos programas Pró-Letramento e PNAIC (Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa). Participou, como formador, do PNAIC/UFSCar, ocorrido no Estado de São Paulo. Pesquisa na área de formação de professores que ensinam Matemática, Ludicidade e Narrativas. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (CNPq/UFSCar), na condição de pesquisador, o Grupo Educação, Desenvolvimento e Profissionalização do Educador (CNPq/PPGESA-Uneb), na condição de vice-líder e o Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (CNPq/LEPEM-Uneb) na condição de líder. É editor-chefe da Revista Baiana de Educação Matemática (RBEM) e coordenador do Encontro de Ludicidade e Educação Matemática (ELEM). E-mail: ajnunes@uneb.br.

Published

2021-02-27

How to Cite

oliveira, G. S. de ., Pereira, G. B. ., & Silva, A. J. N. da . (2021). THE USE OF DIDACTIC RESOURCES FOR TEACHING PERCENTAGE: THE REPORT OF AN EXPERIENCE IN THE FINAL YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(2), 11. https://doi.org/10.51891/rease.v7i2.584