IDENTIFICATION OF KNOWLEDGE ABOUT SEXUALITY IN HIGH SCHOOL ADOLESCENTS AT A STATE SCHOOL IN THE MUNICIPALITY OF SANTA HELENA – PR

Authors

  • Jheniffer da Luz Fernandes Faculdade Uniguaçu
  • Josiane Spohr Enfermagem Uniguaçu
  • Denise Pavei Faculdade Uniguaçu
  •   Silviane Galvan Pereira Faculdade Uniguaçu.
  • Beatris Tres Faculdade Uniguaçu

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i5.5543

Keywords:

Adolescent. Family. School. Sexuality. Teenage pregnancy.

Abstract

Adolescence is one of the stages of human development, where physical changes stimulated by hormonal action occur. It is the attributes of puberty that will give rise to numerous psychological events culminating in the acquisition of sexual identity, in addition to psychological, family and social adaptation. It is in adolescence that many start their sexual life and can lead to an unwanted pregnancy. This study aimed to identify the knowledge of high school adolescents about sexuality. The methodology used was exploratory, descriptive, with a quantitative research approach, in order to collect information on the subject addressed through questionnaires. From the results it was possible to observe that sexuality is still a little discussed topic both in the family and school axis. Still, the adolescents recognized their current period of development as a difficult and troubled phase and that, if they were more open to dialogue with their parents, they would feel more secure about their weaknesses. Young people also reported the lack of educational activities in schools and that these could contribute to learning about the subject. It is clear, therefore, that sexuality is a timeless topic and of fundamental importance in the maturation of young people. Sexual education must be promoted and articulated together, through actions, between primary and educational care in order to contribute to the promotion of health and the personal development of young people.

Author Biographies

Jheniffer da Luz Fernandes, Faculdade Uniguaçu

Acadêmica concluinte do curso de Bacharelado em Enfermagem da Faculdade Uniguaçu. E-mail: jhenifferdaluzfernandes@gmail.com.

Josiane Spohr, Enfermagem Uniguaçu

Acadêmica concluinte do curso de Bacharelado em Enfermagem Uniguaçu, E-mail: josymak30@gmail.com.

Denise Pavei, Faculdade Uniguaçu

Mestre em Genética e Melhoramento pela UEM - Maringá, graduada em Ciências Biológicas pela UNIPAR - Cascavel, Docente na Faculdade Uniguaçu, Orientadora do presente trabalho. 

E-mail: denisepvfig@hotmail.com.

  Silviane Galvan Pereira, Faculdade Uniguaçu.

Doutora em Ciências da Saúde - USP. Mestre em Envelhecimento Humano – UPF. Especialista em Atenção Básica com ênfase em PSF – UNIOESTE. MBA em Metodologias Ativas - UNIAMERICA. MBA em Gestão da Aprendizagem - UNIAMERICA. Enfermeira – UNIOESTE, Professora da Disciplina de Seminário e Monografia II da Faculdade Uniguaçu. E-mail: : sil_galvan@hotmail.com

Beatris Tres, Faculdade Uniguaçu

Possui graduação em Enfermagem pela Faculdade União das Américas (2007). Especialista em Unidade de Terapia Intensiva pela Faculdade de Ciências Biológicas e da Saúde de União da Vitória. Pós-Graduação Latu Sensu em Saúde do Idoso e Gestão em Saúde, pela Faculdade Intervale. Experiência em atuação em saúde mental, saúde pública, urgência e emergência e docente de estágios curricular com ênfase em Administração em Enfermagem, atuando. Atualmente é Coordenadora de Curso de Enfermagem e docente na Faculdade de Ensino Superior de São Miguel do Iguaçu - UNIGUAÇU. E-mail: beatris.tres@hotmail.com

Published

2022-05-31

How to Cite

Fernandes, J. da L. ., Spohr, J. ., Pavei, D. ., Pereira, S.G., & Tres, B. . (2022). IDENTIFICATION OF KNOWLEDGE ABOUT SEXUALITY IN HIGH SCHOOL ADOLESCENTS AT A STATE SCHOOL IN THE MUNICIPALITY OF SANTA HELENA – PR. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(5), 1065–1076. https://doi.org/10.51891/rease.v8i5.5543