THE TEACHING OF NATURAL SCIENCES AND “INNOVATIVE” TECHNOLOGIES WITH A PERSPECTIVE IN ACTIVE METHODOLOGIES

Authors

  • Antônio dos Santos Leonel UNIFAP
  • Ronaldo dos Santos Leonel UEPA
  • Joab Marques da Costa Instituto Federal de Ciências e tecnologias do Pará–IFPA
  • Maxilene Ferreira Sales Universidade Federal do Pará
  • Aldemberg Meireles Soares da Silva FACINTER
  • Raquel Damares Machado Meireles da Silva UFPA

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i5.5510

Keywords:

Education in natural sciences. Scientific teaching. New technologies. Active methodologies.

Abstract

The concern with the teaching of natural sciences is increasingly evident and there are numerous initiatives that use educational technologies based on active methodologies. However, much is still debated about efficient ways to use these technologies in education in teaching natural sciences. In view of the above, we constitute an introduction to some terms related to teaching and a little about the importance and real need for the formation of scientific consciousness for the full exercise of citizenship. We continue to define what “innovative” technologies and active methodologies are. We end by exemplifying ways of using this technology for education in the teaching of natural sciences.

Author Biographies

Antônio dos Santos Leonel, UNIFAP

Professor do magistério superior, colegiado Letras/Francês- UNIFAP. Doutorando em Ciências da Educacion -UNADES. Mestre em Ciências da Educacion - UNADES. Especialista em linguística aplicada – FTA e Graduado em Letras/português – UVA Macapá/Amapá. E-mail: Leonel.lima_filho@hotmail.com. http://lattes.cnpq.br/7835748549798398.

Ronaldo dos Santos Leonel, UEPA

Mestrando em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia –UEPA e Graduado em Biologia-UVA e Educação do Campo com Habilitação em Ciências da Natureza e Matemática - IFPA/CAMPUS Altamira Pós-Graduado em Educação Especial FAVINE e Gestão Escolar UNINTER, Professor Efetivo da educação básica no Município de Altamira. E-mail: ronaldoleonelatm@gmail.com. http://lattes.cnpq.br/6105638621607429

Joab Marques da Costa, Instituto Federal de Ciências e tecnologias do Pará–IFPA

Graduado em educação do Campo com Habilitação em Ciências Sociais e Humanas pelo Instituto Federal de Ciências e tecnologias do Pará–IFPA. Professor da educação básica no Município de Altamira/Pará. E-mail: joabmax530@gmail.com. lattes: http://lattes.cnpq.br/9196660186320348

Maxilene Ferreira Sales, Universidade Federal do Pará

Formada em Letras pela Universidade Federal do Pará. Especialista em Estudos Linguísticos e Análise Literária / FAPAF. Licenciada em Pedagogia (Faculdade Intervale) Especialista em Gestão e Coordenação. Pedagógica (Faculdade Intervale) Prof.ª de Língua Portuguesa dos anos finais do Município de Altamira. E-mail: maxilene1@hotmail.com. lattes: http://lattes.cnpq.br/200718433014125585.5273

Aldemberg Meireles Soares da Silva, FACINTER

Pós-Graduado em Metodologia do Ensino de História e Geografia FACINTER. Graduado em Licenciatura Plena em Pedagogia UFPA, Professor Efetivo da Educação Geral no Município de Altamira-PA, Email: aldembergmss@hotmail.com.

Raquel Damares Machado Meireles da Silva, UFPA

Pós-Graduada em Matemática do Ensino Básico UFPA, Graduada em Licenciatura Plena em Matemática UFPA, Professora efetiva da Rede Estadual de Ensino do Estado do Pará, Email: raquel.da.mares@hotmail.com.

Published

2022-05-31

How to Cite

Leonel, A. dos S. ., Leonel, R. dos S. ., Costa, J. M. da ., Sales, M. F. ., Silva, A. M. S. da ., & Silva, R. D. M. M. da . (2022). THE TEACHING OF NATURAL SCIENCES AND “INNOVATIVE” TECHNOLOGIES WITH A PERSPECTIVE IN ACTIVE METHODOLOGIES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(5), 451–460. https://doi.org/10.51891/rease.v8i5.5510