CONSOLIDATION AND SYSTEMATIZATION OF EDUCATION 4.0 AND ITS IMPLICATIONS IN THE 21ST CENTURY

Authors

  • Antônio dos Santos Leonel UNIFAP
  • Ronaldo dos Santos Leonel UEPA
  • Joab Marques da Costa nstituto Federal de Ciências e tecnologias do Pará
  • Maxilene Ferreira Sales Universidade Federal do Pará
  • Aldemberg Meireles Soares da Silva FACINTER
  • Raquel Damares Machado Meireles da Silva Rede Estadual de Ensino do Estado do Pará

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i5.5504

Keywords:

Learning. Information and Communication. Technology. Cyberspace. Education.

Abstract

The article presented here deepens the theme - Consolidation and systematization of education 4.0 and its repercussions in the 21st century - with the aim of detailing the challenges of education in the digital and globalized age as well as its impacts on a 4.0 society. The theme leads researchers to several motivating questions: What is the new configuration of education 4.0 that enables student learning and develops skills for the 21st century? What are the main impacts of changes in education 4.0 for the teacher who finds himself in the advent of the 4.0 world? To deepen these questions, a qualitative bibliographic study was developed from authors who delve deeper into the subject under study. The text examines the Metamorphosis of Education in its theoretical framework: 1.0, 2.0, 3.0, 4.0.

Author Biographies

Antônio dos Santos Leonel, UNIFAP

Professor do magistério superior, colegiado Letras/Francês- UNIFAP. Doutorando em
Ciências da Educacion -UNADES. Mestre em Ciências da Educacion - UNADES. Especialista em linguística aplicada – FTA e Graduado em Letras/português – UVA Macapá/Amapá. Email: Leonel.lima_filho@hotmail.com. LATTES: http://lattes.cnpq.br/7835748549798398.

Ronaldo dos Santos Leonel, UEPA

Mestrando em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia –UEPA, e Graduado em Biologia-UVA, e Educação do Campo com Habilitação em Ciências da Natureza e Matemática - IFPA/CAMPUS Altamira, Pós-Graduado em Educação Especial FAVINE, e Gestão Escolar UNINTER. Professor Efetivo da educação básica no Município de Altamira, E-mail: ronaldoleonelatm@gmail.com.  LATTES:  http://lattes.cnpq.br/6105638621607429.

Joab Marques da Costa, nstituto Federal de Ciências e tecnologias do Pará

Graduado em educação do Campo com Habilitação em Ciências Sociais e Humanas pelo Instituto Federal de Ciências e tecnologias do Pará–IFPA, É professor da educação básica no Município de Altamira/Pará, E-mail:joabmax530@gmail.com.http://lattes.cnpq.br/9196660186320348

Maxilene Ferreira Sales, Universidade Federal do Pará

Formada em Letras pela Universidade Federal do Pará. Especialista em Estudos Linguísticos e Análise Literária / FAPAF. Licenciada em Pedagogia (Faculdade Intervale) Especialista em Gestão e Coordenação. Pedagógica (Faculdade Intervale) Prof.ª de Língua Portuguesa dos anos finais do Município de Altamira. E-mail: maxilene1@hotmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/200718433014125585.5273

Aldemberg Meireles Soares da Silva, FACINTER

Pós-Graduado em Metodologia do Ensino de História e Geografia FACINTER, Graduado em Licenciatura Plena em Pedagogia UFPA, Professor Efetivo da Educação Geral no Município de Altamira-PA, Email: aldembergmss@hotmail.com.

Raquel Damares Machado Meireles da Silva, Rede Estadual de Ensino do Estado do Pará

Pós-Graduada em Matemática do Ensino Básico UFPA, Graduada em Licenciatura Plena em Matemática UFPA, Professora efetiva da Rede Estadual de Ensino do Estado do Pará, E-mail: raquel.da.mares@hotmail.com.

Published

2022-05-31

How to Cite

Leonel, A. dos S. ., Leonel, R. dos S. ., Costa, J. M. da ., Sales, M. F. ., Silva, A. M. S. da ., & Silva, R. D. M. M. da . (2022). CONSOLIDATION AND SYSTEMATIZATION OF EDUCATION 4.0 AND ITS IMPLICATIONS IN THE 21ST CENTURY. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(5), 223–232. https://doi.org/10.51891/rease.v8i5.5504