TEACHERS' PERCEPTION ABOUT PEDAGOGICAL PRACTICE IN THE SUBJECT RELIGIOUS EDUCATION AT THE MUNICIPAL SCHOOL DEPUTA MARIA DO CÉU PEREIRA FERNANDES IN THE MUNICIPALITY OF GOIANINHA-RN

Authors

  • Paulo César Adelino dos Santos Veni Creator Christian University
  • Marcela Tarciana Cunha Silva Martins Veni Creator Christian University

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i5.5373

Keywords:

Religious education. Didactic treatment. Teacher reflections.

Abstract

This article discusses the teachers' perception about the pedagogical practice in the discipline of religious education at the Municipal School Deputada Maria do Céu Pereira Fernandes in the municipality of Goianinha-RN. It aimed to reflect on the strategies used and how teachers see the development of the discipline in the classroom, since with the theme of religious education we must fight against religious intolerance, the deficient training of teachers for the discipline, in addition to the lack of resources in public schools. Thus, we sought to listen to teachers so that, through their perception, we could guide teaching plans and obtain better results about the assimilation of students on the themes of religious education. We base these perceptions in the light of theorists and documents that guide Brazilian basic education.

Author Biographies

Paulo César Adelino dos Santos, Veni Creator Christian University

Doutor em Ciencias da Educação pela Veni Creator Christian University, Mestre em Ciências da Educação pela UNASUR, especialista em Gestão Escolar e Coordenação pedagógica pela Faculdade Metropolitana de Ciências e Tecnologia, História do RN pela UNP e Psicopedagogia clínica e institucional pela UNIFACEX, graduado em Pedagogia pela UVA e Geografia pela UNP, Professor na Escola Municipal Deputada Maria do Céu Pereira Fernandes e na Escola Estadual Prof. Francisco Barbosa em Goianinha-RN. Pesquisador das áreas de educação religiosa, história do RN, formação de professores.

Marcela Tarciana Cunha Silva Martins, Veni Creator Christian University

Professora Orientadora de cursos de Mestrado e Doutorado em Educação Veni Creator Christian University, pesquisadora em formação de professores, tratamento didático, letramento e outras áreas ligadas a Educação. Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual da Paraíba (1999), mestrado em Agronomia pela Universidade Federal da Paraíba (2004) e doutorado em Agronomia pela Universidade Federal da Paraíba (2009). Experiência na área de ensino em Educação e Saúde com os seguintes componentes curriculares: Metodologia do Ensino de Ciências e Biologia, Metodologia do Trabalho Científico e Estágio Supervisionado em ensino de Ciências e Biologia, Pesquisa (Ensino, Extensão e Seminário), Embriologia, Histologia, Citologia, Genética, Bioquímica, e Botânica. Experiência na pesquisa atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Ciências e Biologia; Educação Ambiental, Meio Ambiente e Saúde, Botânica, Sementes, Cactaceae, Euphorbiaceae, Fisiologia, Bioquímica, Germinação, Dormência e Citogenética de Plantas.

Published

2022-05-31

How to Cite

Santos, P. C. A. dos ., & Martins, M. T. C. S. . (2022). TEACHERS’ PERCEPTION ABOUT PEDAGOGICAL PRACTICE IN THE SUBJECT RELIGIOUS EDUCATION AT THE MUNICIPAL SCHOOL DEPUTA MARIA DO CÉU PEREIRA FERNANDES IN THE MUNICIPALITY OF GOIANINHA-RN. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(5), 106–122. https://doi.org/10.51891/rease.v8i5.5373