POPULAR HEALTH EDUCATION ABOUT CLIMATE AND MENOPAUSE: AN EXPERIENCE REPORT EDUCACIÓN POPULAR EN SALUD SOBRE CLIMA Y MENOPAUSIA: REPORTE DE EXPERIENCIA

Authors

  • Matheus Fernandes Carvalho Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Josefa Jamilla Martins Alves Faculdade Alto Oeste Evolução
  • Palmyra Sayonara de Góis Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Marcelino Maia Bessa Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Rodrigo Jácob Moreira de Freitas Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Vaniely Oliveira Ferreira Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i4.5137

Keywords:

Popular Education in Health. Climacteric. Menopause. Nursing.

Abstract

This article sought to report the experience of carrying out a Popular Health Education (EPS) on the theme of climacteric and menopause with women in an oncotic cytology waiting room in a Family Health Unit in the interior of Rio Grande do Norte.. This is a descriptive study with a qualitative approach, in the form of experience reporting. This was proposed by the curricular component Supervised Curricular Internship I, of the undergraduate nursing course at the State University of Rio Grande do Norte. The experience was lived in a Family Health Unit in a city in the interior of Rio Grande do Norte. The target audience of the intervention were the subjects, mostly women, who were waiting to undergo the cytopathological examination. The intervention took place in a light and participatory manner. The importance of EPS problematizing education is precisely these contrasts between science and experience. The process of promotion, prevention, cure and rehabilitation is also a pedagogical process, in the sense that both the health professional and the client-user learn and teach. The continuity of these educational activities is relevant, thus considering their importance according to the principles and guidelines defended by the SUS.

Author Biographies

Matheus Fernandes Carvalho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Enfermeiro. Residente pelo Programa de Residência Multiprofissional em Atenção Básica EMCM/UFRN E-mail: matheuscarvalho-uzl@hotmail.com.

Josefa Jamilla Martins Alves, Faculdade Alto Oeste Evolução

Enfermeira. Preceptora da Faculdade Alto Oeste Evolução (FACEP).  E-mail: millamartins1@gmail.com

Palmyra Sayonara de Góis, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Enfermeira. Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Docente do curso de graduação em Enfermagem da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). E-mail: palmyragois@uern.br

Marcelino Maia Bessa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Enfermeiro. Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Saúde e Sociedade - PPGSS da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN. E-mail: marcelino.maia.18@outlook.com

Rodrigo Jácob Moreira de Freitas, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Enfermeiro. Doutor em Cuidados Clínicos em Enfermagem e Saúde pela Universidade Estadual do Ceará - PPCCLIS/UECE. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Saúde e Sociedade – PPGSS da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN. E-mail: rojmflegal@hotmail.com

Vaniely Oliveira Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Enfermeira. Mestre em Saúde da Família pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). E-mail: vanielyferreira@uern.br.

Published

2022-04-30

How to Cite

Carvalho, M. F. ., Alves, J. J. M. ., Góis, P. S. de ., Bessa, M. M. ., Freitas, R. J. M. de ., & Ferreira, V. O. . (2022). POPULAR HEALTH EDUCATION ABOUT CLIMATE AND MENOPAUSE: AN EXPERIENCE REPORT EDUCACIÓN POPULAR EN SALUD SOBRE CLIMA Y MENOPAUSIA: REPORTE DE EXPERIENCIA. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(4), 1358–1368. https://doi.org/10.51891/rease.v8i4.5137