VISUAL LANGUAGE IN AUTOMOTIVE DESIGN

Authors

  • Vitor Rodrigues Bedani Universidade Anhembi Morumbi- UAM/SP
  • Milton Terumitsu Sogabe Universidade Anhembi Morumbi- UAM/SP

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i3.4538

Keywords:

Automotive designer. visual language. Car. Styling. Streamline.

Abstract

This article demonstrates the responsibility of the automotive designer in relation to designing a vehicle, since in Brazil there is a historical, emotional and value relationship. In automotive design, designers begin to represent their ideas on paper, the features of the cars transpire the brand's visual language, strengthening the company's signature, differentiating one model from another.Recognizing historical concepts such as Styling and Streamline, in addition to the importance of visual language, provides designers and enthusiastic consumers with an understanding of the factors needed to create a vehicle, which involves several design stages as demonstrated in the proposed case study, noting that understanding what is behind the automotive traits is relevant since the search for a quality car in terms of aesthetics and functionality is indisputable.

 

Author Biographies

Vitor Rodrigues Bedani, Universidade Anhembi Morumbi- UAM/SP

Mestrado em Design na Universidade Anhembi Morumbi (2021). Possui Pós-graduação em Creative Design Business, Instituto Mauá de Tecnologia (2017). Graduação em Design de produtos, Instituto Mauá de Tecnologia (2016). Monitor de projetos, auxiliando professores e alunos nos cursos de Design, Engenharia e Administração, Instituto Mauá de Tecnologia (2015). Estágio em Design, Centro de Pesquisas do Instituto Mauá de Tecnologia (2017). Estágio em Design de transportes desenhando exterior e interior, General Motors do Brasil (2016). Aplicador de PAE (projetos e atividades especiais) com ênfase na criação de sketches (desenho criativo), modelagem em clay (argila sintética utilizada nas montadoras) e prototipagem final, Instituto Mauá de Tecnologia (2018). Continua aplicando PAES com ênfase em criação e prototipagem e prestando serviços de Design para o Instituto Mauá de Tecnologia (2019). E- mail: bedani95sketches@gmail.com. 

Milton Terumitsu Sogabe, Universidade Anhembi Morumbi- UAM/SP

Pós-doutorado na Universidade de Aveiro, Departamento de Comunicação e Arte, Portugal. Docente da Universidade Anhembi Morumbi, PPG Design, (2017-atual). Bolsista de produtividade, PQ-CNPq desde 2008. Mestrado(1990) e doutorado(1996) em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Licenciatura Plena em Educação Artística - Artes Plásticas, pela Fundação Armando Álvares Penteado - FAAP (1979). Docente da FAAP, Artes Plásticas (1982-1994), Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista - UNESP (1994-2017). 

 

Published

2022-03-31

How to Cite

Bedani, V. R. ., & Sogabe, M. T. . (2022). VISUAL LANGUAGE IN AUTOMOTIVE DESIGN. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(3), 110–125. https://doi.org/10.51891/rease.v8i3.4538