RENDIMENTO E PERMANÊNCIA DOS ESTUDANTES DOS CURSOS TECNICOS DE NÍVEL MÉDIO INTEGRADO ANUAIS DO IF SERTÃO PE, CAMPUS OURICURI, FRENTE À PANDEMIA DO COVID-19 E AO ENSINO REMOTO

Authors

  • Osmar Viveiros de Carvalho Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano
  • Antônio Edinaldo de Oliveira Universidade Federal da Paraíba
  • Pablo Renê Ulisses Martins Escola Municipal Bárbara de Alencar

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i11.3611

Keywords:

Remote Teaching. Performance. Permanence. Covid-19.

Abstract

The aim of this study was to analyze the scope of the teaching-learning process of the annual integrated high school technical courses of the Instituto Federal de Educação Técnica e Tecnológica do Sertão Pernambucano, Campus Ouricuri, with regard to school performance and the permanence of students in the courses facing the Covid-19 pandemic and the consequent remote learning, which brought with it a range of challenges for education as a whole, in particular for basic education that was not used to or prepared for a teaching process without face-to-face interaction and everyday social, both in terms of teachers and schools in general, as well as students and their guardians. The Ouricuri campus offers courses in integrated high school, subsequent high school, professional education for young people and adults, initial and continuing training and a degree. However, the focus of this work was the annual integrated high school courses starting in 2020, more specifically agriculture, information technology and buildings, as they started precisely in the pandemic period, which allows a more forceful analysis in view of the peculiarities of the Ouricuri Campus, such as not retaining students with multiple failures and the action taken during the pandemic to delete failures from the student record.

Author Biographies

Osmar Viveiros de Carvalho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano

Licenciado em Ciências Biológicas e Especialista em Ecologia pela Universidade Regional do Cariri, Tecnólogo em Gestão Pública pela Uninabuco e Especialista em Gestão Pública pela Universidade Federal do Vale do São Francisco. Exerceu o cargo de Assistente Administrativo na Secretaria Municipal de Cultura de Exu e atuou como professor de química e biologia do ensino médio na EREM Barão do Exu, atualmente é servidor público federal do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano, ocupando o cargo de Assistente em Administração. E-mail: osmarexu@gmail.com.br

Antônio Edinaldo de Oliveira, Universidade Federal da Paraíba

Licenciado em Letras e Especialista em Linguística Portuguesa pela Universidade Regional do Cariri. Atuou como professor de português e Literatura do ensino médio na EREM Barão do Exu e na Escola Nelson Araújo, atualmente exerce o cargo de Técnico em Assuntos Educacionais na Universidade Federal da Paraíba. E-mail: edinaldo.oliveirajua@hotmail.com

Pablo Renê Ulisses Martins, Escola Municipal Bárbara de Alencar

Licenciado em História pela Universidade Regional do Cariri, Graduando em Pedagogia na Uninter, Especialista em Gestão Escolar, Supervisão e Coordenação Pedagógica pela Faculdade de Tecnologia e Ciências do Alto Paranaíba. Atuou como professor de história e didática no normal médio, atualmente exerce a função de Coordenador Pedagógico na Escola Municipal Bárbara de Alencar. E-mail: pr1ulisses@hotmail.com.

Published

2021-12-07

How to Cite

Carvalho, O. V. de ., Oliveira, A. E. de ., & Martins, P. R. U. . (2021). RENDIMENTO E PERMANÊNCIA DOS ESTUDANTES DOS CURSOS TECNICOS DE NÍVEL MÉDIO INTEGRADO ANUAIS DO IF SERTÃO PE, CAMPUS OURICURI, FRENTE À PANDEMIA DO COVID-19 E AO ENSINO REMOTO. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(11), 1876–1889. https://doi.org/10.51891/rease.v7i11.3611