ALFABETIZAÇÃO NO 1º CICLO DO ENSINO FUNDAMENTAL

Authors

  • Cleidiane Gonçalves da Silva Universidade Norte do Paraná
  • Cristiane Moraes Pimentel Universidade Federal de Mato Grosso
  • Eliane Maria de Lima Paixão Instituto Cuiabano de Educação
  • Jucilene Pinto de Campos Faculdade Afirmativo
  • Sandra Aparecida Nogueira Faculdade das Águas Emendadas

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2855

Keywords:

Conceptions. Practices. Literacy. Writing.

Abstract

This article aimed to identify literacy concepts and practices, analyzing their effects on the appropriation of written language by literate children. We found that the literacy teacher's pedagogical work favors the appropriation of the writing system of their students, however, it emphasizes the need for a pedagogical practice that sees literacy as a constructive process, which allows children to live with the practice of social reading and writing.

Author Biographies

Cleidiane Gonçalves da Silva, Universidade Norte do Paraná

Graduada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná – UNOPAR, Especialista em Educação Infantil com Ênfase nos Anos Iniciais pela Faculdade FAIPE

Cristiane Moraes Pimentel, Universidade Federal de Mato Grosso

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Especialista em Educação Especial e Inclusão pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande  - FIAVEC.

Eliane Maria de Lima Paixão, Instituto Cuiabano de Educação

Graduada em Pedagogia pelas Faculdades Mato-grossenses de Ciências Sociais e Humanas, Especialista em Educação Infantil e Alfabetização pelo Instituto Cuiabano de Educação – ICE.

Jucilene Pinto de Campos, Faculdade Afirmativo

Graduação em Pedagogia pela Faculdade Afirmativo.

Sandra Aparecida Nogueira, Faculdade das Águas Emendadas

Graduada em Pedagogia pela Universidade Luterana do Brasil – ULBRA, Especialista em Educação Infantil pela Faculdade das Águas Emendadas – FAE.

Published

2021-11-10

How to Cite

Silva, C. G. da . ., Pimentel, C. M. ., Paixão, E. M. de L. ., Campos, J. P. de ., & Nogueira, S. A. . (2021). ALFABETIZAÇÃO NO 1º CICLO DO ENSINO FUNDAMENTAL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(10), 2504–2512. https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2855