AVALIAÇÃO DAS HABILIDADES PREDITORAS MATEMÁTICAS NAS SÉRIES INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA

Authors

  • Edvaldo Alves de Moraes  Universidade Estadual Paulista
  • Fabrício Bruno Cardoso Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Lígia Serrano Lopes Faculdade Censupeg

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2849

Keywords:

Mathematical assessment. Predictive Math Skills. Neuropsychopedagogy.

Abstract

This study, whose theoretical assumptions are based on cognitive sciences and studies of Neuropsychopedagogy, aimed to develop, from the integrative literature review, an analysis of the contribution of screening and assessment instruments about predictive or essential mathematical skills. be developed in the Initial Grades of Elementary School, a crucial school moment to support assumptions in this area of knowledge whose learning difficulties are notorious. The results revealed not only how challenging this scenario is, as there is a lack of validated materials or instruments in our country in order to boost mathematics learning in the Initial Grades, but also highlighted the need to deepen and promote studies that contribute to and elevate scientificity. this theme is still little explored in Brazil.

Author Biographies

Edvaldo Alves de Moraes,  Universidade Estadual Paulista

Mestrado em Docência para a Educação Básica pela  Universidade Estadual Paulista -Júlio de Mesquita Filho; Especialização em Neuropsicopedagogia Institucional e Educação Especial Inclusiva pela Faculdade Censupeg; Pesquisador do Laboratório de Inovações Educacionais e Estudos Neuropsicopedagógicos da Faculdade CENSUPEG (LIEENP/CENSUPEG)

Fabrício Bruno Cardoso, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutorado em Ciências Biológicas (Biofísica) na Universidade Federal do Rio de Janeiro; Líder do Laboratório de Inovações Educacionais e Estudos Neuropsicopedagógicos da Faculdade CENSUPEG (LIEENP/CENSUPEG); Núcleo de Divulgação Científica e Ensino de Neurociências (NuDCEN/UFRJ).

Lígia Serrano Lopes, Faculdade Censupeg

Especialização em Neuropsicopedagogia Institucional e Educação Especial Inclusiva pela Faculdade Censupeg; Pesquisadora do Laboratório de Inovações Educacionais e Estudos Neuropsicopedagógicos da Faculdade CENSUPEG (LIEENP/CENSUPEG)

Published

2021-11-10

How to Cite

Moraes, E. A. de ., Cardoso, F. B. ., & Lopes, L. S. . (2021). AVALIAÇÃO DAS HABILIDADES PREDITORAS MATEMÁTICAS NAS SÉRIES INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(10), 2472–2491. https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2849