EDUCAÇÃO & TDIC´S DEMOCRATIZAÇÃO, INCLUSÃO DIGITAL E O EXERCÍCIO PLENO DA CIDADANIA

Authors

  • Aline Canuto de Abreu Santana Must University
  • Elisângela Alves Pinto Must University
  • Maria Lucia Bezerra Meireles Must University
  • Mariele de Oliveira Must University
  • Renata Ferreira Munhoz Universidade de Coimbra
  • Rosane Saraiva Guerra Must University

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2748

Keywords:

Education. TDIC´s. Inclusion. Democratization. Citizenship.

Abstract

In a post covid world, we have entered a new era of education and there is no room for setbacks. In this sense, it is undeniable that professionals need to reframe and adjust to the digital reality, in which the power of a good education provides new roles in the teaching construct and in the student attitude. More than ever, significant training is essential, contextualized with the interests of a generation immersed in the digital world. Nevertheless, it is vital that there is a teaching mediator exercise, which provides democratization, inclusion and the full exercise of citizenship. In this sense, this work addresses issues related to such issues for full digital didactic practice, without losing sight of the development of cognitive, intra- and interpersonal skills required of the professional of the present century, as well as the essential role of rulers, in the sense of provide an educational restructuring in order to transform the multiple realities existing in educational institutions and in society in general. For the elaboration of this article, a qualitative bibliographic research was carried out, with emphasis on observation and documental study, aiming to analyze the educational scenario foreseen in our horizon, after a calamitous period established worldwide. At the same time, we also seek to promote a necessary cross-referencing of bibliographic research surveys pointed out in the Author's References.

Author Biographies

Aline Canuto de Abreu Santana, Must University

Docente na Área de Línguas Estrangeiras e Língua Portuguesa e suas Literaturas. Licenciatura Plena em Letras (Português / Inglês / Espanhol).Formações: Google for Education. Pós graduações Lato Sensu: Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica, Língua Portuguesa, Literatura Portuguesa e Brasileira. Mestranda em Tecnologias Emergentes em Educação - Must University / Florida – USA. E-mail: alineabreusantana@yahoo.com.br.

Elisângela Alves Pinto, Must University

 Docente na área de Língua Portuguesa e Diretora Geral. Licenciatura Plena em Letras (Português / Inglês) . Formações: Coaching Multidimensional de Habilidades Psicológicas, Psicopatologia e Psicoterapia Cognitiva Comportamental. Pós graduações Lato Sensu: Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica,  Aprendizagem Ativa e Tecnologias Educacionais, NeuroEducação e Docência do Ensino Superior. Mestranda em Tecnologias Emergentes em Educação - Must University / Florida – USA. E-mail: elisagouveia@hotmail.com .

Maria Lucia Bezerra Meireles, Must University

 Assistente Social. Assistente técnica de projetos habitacionais. Docente na área de Educação a distância - Tutora EAD e Presencial do Curso de Serviço Social. Bacharelada em Serviço Social. Pós graduações Lato Sensu : Gestão de Políticas Públicas e Saúde da família,  Gestão e Metodologias da Educação a distância, Gestão de políticas públicas em Gênero e Raça-UFMS; Mestranda em Tecnologias Emergentes Em Educação-Must University/Flórida-USA. E-mail: socialmalub@gmail.com.

Mariele de Oliveira, Must University

 Docente na Educação Infantil. Licenciatura em Pedagogia . Graduanda em Artes Visuais. Pós graduação Lato Sensu: Ensino Lúdico. Pós Graduanda Lato Sensu: Atendimento Educacional Especializado Mestranda em Tecnologias Emergentes em Educação - Must University / Florida – USA. E-mail: maryelle.oliveira@hotmail.com.

Renata Ferreira Munhoz, Universidade de Coimbra

Docente na Área de Língua Portuguesa . Licenciatura Plena em Letras (Português / Alemão / Inglês). Pós graduação Lato Sensu: Ensino de Português Língua Não Materna  - Universidade de Coimbra. Pós graduações Strictu Sensu : Mestrado, Doutorado e Pós-Doutorado em Língua Portuguesa – USP. E-mail: renatafmunhoz@gmail.com.

Rosane Saraiva Guerra, Must University

Docente na área de Geografia. Licenciatura Plena em Geografia. Pós graduação Lato Sensu: Metodologia Inovadoras Aplicadas à Educação: Ensino de Ciências Humanas . Mestranda em Tecnologias Emergentes em Educação - Must University / Florida – USA. E-mail: rosaneguerra01@gmail.com

 

Published

2021-11-03

How to Cite

Santana, A. C. de A. ., Pinto, E. A. ., Meireles, M. L. B. ., Oliveira, M. de ., Munhoz, R. F. ., & Guerra, R. S. . (2021). EDUCAÇÃO & TDIC´S DEMOCRATIZAÇÃO, INCLUSÃO DIGITAL E O EXERCÍCIO PLENO DA CIDADANIA. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(10), 2084–2106. https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2748