O PAPEL DO PEDAGOGO NA INCLUSÃO DE CRIANÇAS COM DEFICIÊNCIAS NO ENSINO REGULAR: UM ESTUDO SOBRE OS DESAFIOS E POSSIBILIDADES

Authors

  • Aline Letícia Alves Mendes Universidade Norte do Paraná
  • Elenice Patrício Bezerra Universidade de Cuiabá
  • Wanderson Rodrigues Miranda Universidade Norte do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2611

Keywords:

Inclusion. School inclusion. Pedagogue Professional.

Abstract

This paper aims to know the difficulties faced by the educator to include the student with special needs in the regular school system discussing social inclusion and the right of individuals with disabilities to have access to education. which education went through, naming the facts and context of social exclusion to which people with special needs passed through the years until we reach the current situation, through bibliographic survey and exploratory research. Showing the role of the school, within this educational and social scenario, and the limitations faced by all involved in this educational context.

Author Biographies

Aline Letícia Alves Mendes, Universidade Norte do Paraná

Graduada em Educação Física pela Universidade Norte do Paraná; E-mail: alineleticia34@gmail.com.

Elenice Patrício Bezerra, Universidade de Cuiabá

Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade de Cuiabá - UNIC; Pós-graduada em Educação Especial e Inclusão pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande - FIVE; Pós-graduada em Educação Infantil e Alfabetização pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande - FIVE; E-mail: patricio16.giovana@gmail.com.

Wanderson Rodrigues Miranda, Universidade Norte do Paraná

Graduado em Licenciatura em Computação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins; Graduado em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Norte do Paraná; Graduado em Licenciatura em Pedagogia das Faculdades Integradas de Itararé – FAFIT; Pós Graduando em Educação Infantil e Ensino Fundamental – FAMART. E-mail: miranda.wanderson@gmail.com.

Published

2021-10-30

How to Cite

Mendes, A. L. A. ., Bezerra, E. P. ., & Miranda, W. R. . (2021). O PAPEL DO PEDAGOGO NA INCLUSÃO DE CRIANÇAS COM DEFICIÊNCIAS NO ENSINO REGULAR: UM ESTUDO SOBRE OS DESAFIOS E POSSIBILIDADES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(10), 679–694. https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2611