A IMPORTÂNCIA DA FORMAÇÃO DOCENTE PARA A INCLUSÃO DO ALUNO SURDO NA REDE PÚBLICA DE ENSINO

Authors

  • Michele Ferreira Faculdade Futura
  • Patrícia Fialho de Oliveira Faculdade Futura
  • Elimeire Alves de Oliveira UNICAMP
  • Ana Paula Rodrigues Faculdade Futura
  • Tiago Moreno Lopes Roberto FAMERP

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i9.2369

Keywords:

Deafness. Teacher training. Inclusion.

Abstract

For a long time the deaf suffered great prejudice and were excluded from several rights, including school attendance. Over time there has been an advance in legislation. The Law of Guidelines and Bases nº 9394/96 made it mandatory for all students to be served preferably in the regular school system, including the deaf. However, they still encounter many barriers and one of them is the lack of adequate teacher training to serve them in the regular school system. Thus, this work had as a general objective to make a problematization about the teacher training to attend the deaf student in the regular school system. For this, it used a bibliographic and documentary research, in addition to a structured interview, whose objective is to verify whether this discipline was included in the curricular matrix of teacher training courses. This intention was fully achieved, as it demonstrated that there is the presence of deaf students in the regular school, but that the teachers still do not feel prepared to welcome them, indicating the importance of their adequate training to serve and include these students.

Author Biographies

Michele Ferreira, Faculdade Futura

Graduada de Pedagogia pela Faculdade Futura. E-mail: ferreiramichele565@gmail.com.

Patrícia Fialho de Oliveira, Faculdade Futura

Graduada em Pedagogia pela Faculdade Futura. E-mail: patriciasccp1910@gmail.com.

Elimeire Alves de Oliveira , UNICAMP

Professora e Coordenadora do Curso de Pedagogia na Faculdade Futura. E-mailelimeire@faculdadefutura.com.br. Graduada em Direito (UNIFEV). Graduada em Pedagogia (Faculdade de Antônio Augusto Reis Neves). Graduada em Letras (UNIFEV) Especialista em Gestão Escolar (UNICAMP). Mestre em Ensino e Processos Formativos (UNESP).

Ana Paula Rodrigues, Faculdade Futura

Graduada em Educação Física, Pedagogia e Administração, Mestre em Meio Ambiente e Sustentabilidade e Doutorado em Educação, Diretora da Faculdade Futura E-mail: diretoria@faveni.edu.br.

Tiago Moreno Lopes Roberto, FAMERP

Graduado em Psicologia (UNIFEV) Mestre em Psicologia e Saúde (FAMERP) Especialista em Saúde Mental, Professor (UNIRP) e Gestor de Políticas Acadêmicas (FUTURA) E-mail: tiagomorenolopes@hotmail.com.

Published

2021-10-06

How to Cite

Ferreira, M. ., Oliveira, P. F. de ., Oliveira , E. A. de ., Rodrigues, A. P. ., & Roberto, T. M. L. . (2021). A IMPORTÂNCIA DA FORMAÇÃO DOCENTE PARA A INCLUSÃO DO ALUNO SURDO NA REDE PÚBLICA DE ENSINO. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(9), 1409–1425. https://doi.org/10.51891/rease.v7i9.2369