ESPAÇOS NÃO-FORMAIS NA EDUCAÇÃO

Authors

  • Adriana Lúcia de Arruda Universidade Norte do Paraná
  • Claudiani Aparecida de assunção Almeida Faculdades Integradas de Várzea Grande
  • Ivalleica Ferreira da Costa Universidade do Estado de Mato Grosso
  • Letícia Adrielle Malaquias de Oliveira Almeida Faculdade Impactos Brasil
  • Ua-Naia Aparecida Luz Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais
  • Vania Valesca Castilho da Silva Santos Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i9.2360

Keywords:

Non-formal education. Development. To teach.

Abstract

The focus of this study is the studies related to the pedagogue and its performance in non-formal education spaces and as an aid to subjects at school. More specifically, extra-class activities. In this objective, this professional is presented as an advisor and guide of the work, in addition to the physical walls of a school. Non-formal education, its practices and out-of-school experiences were conceptualized, as well as the promotion of development and socialization of students in these places. This professional has specificities and uses different methodologies and in different environments. The theme was chosen because it is a current and relevant theme for the training of this professional. This is also the result of their training and their pedagogical practice used in these places with different contexts. Activities in this area of ​​Education receive different names and can vary according to their nature, but they have in common their execution in a non-school environment. Teaching is not an imposition, as the act of teaching and learning implies choice, decision, responsibility. Finally, there is an essence in teaching and learning that these professionals must understand through their professional learning.

Author Biographies

Adriana Lúcia de Arruda, Universidade Norte do Paraná

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná – UNOPAR.

Claudiani Aparecida de assunção Almeida, Faculdades Integradas de Várzea Grande

Graduada em Pedagogia pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande  - FIAVEC, Especialista em Alfabetização e Educação Infantil pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande  - FIAVEC.

Ivalleica Ferreira da Costa, Universidade do Estado de Mato Grosso

Graduada em Pedagogia pela Faculdade Educacional da Lapa - FAEL, Especialista em Alfabetização pela Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT

Letícia Adrielle Malaquias de Oliveira Almeida, Faculdade Impactos Brasil

Graduada em Pedagogia pela Anhanguera, Especialista em Educação Infantil e Alfabetização pela Faculdade Impactos Brasil – FACIB.

Ua-Naia Aparecida Luz, Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais

Graduada em Administração pelo Centro Universitário UNIVAG, Especialista em Fundamentos daEducação, Didática e Docência do Ensino Superior pelo Centro Univeristário - UNIVAG, Especialista em Psciopedagogia pelo IESMIG  - Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais.

Vania Valesca Castilho da Silva Santos, Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais

Graduada em Pedagogia pela Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologias, Especialista em Educação Infantil pelo IESMIG – Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais.

Published

2021-10-05

How to Cite

Arruda, A. L. de ., Almeida, C. A. de assunção ., Costa, I. F. da ., Almeida, L. A. M. de O. ., Luz, U.-N. A. ., & Santos, V. V. C. da S. . (2021). ESPAÇOS NÃO-FORMAIS NA EDUCAÇÃO. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(9), 1370–1380. https://doi.org/10.51891/rease.v7i9.2360