MÉTODOS DE ENSINO LÚDICO NA MATEMÁTICA DAS SÉRIES INICIAIS

Authors

  • Andréa Cristina Teixeira da Silva Universidade Federal de Mato Grosso
  • Andreia Menegueti Universidade Cândido Mendes
  • Astrogilda Silva de Oliveira Faculdade de Educação São Luís
  • Cristiane Catarina de Oliveira Passos Universidade Federal de Mato Grosso
  • Elaine Maria da Silva Faculdades Integradas de Várzea Grande
  • Elisabete Alves Guimarães Universidade Federal de Mato Grosso
  • Jacques Lenoir Gusmão Moraes Universidade Federal de Mato Grosso
  • Luana Xavier Gonçalves de Paula UNIASSELVI
  • Maria Barbara da Cunha Faculdade Varzeagrandense de Ciências Humanas

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i9.2306

Keywords:

Teaching of Mathematics. Playful Activities. Playfulness. Fun Mathematics. Initial series.

Abstract

 Children manifest and express themselves in the development of play activities and games. Mathematics teaching develops in the early grades, developing by the basic components of mathematical knowledge. In this context, the teaching of Mathematics has aggregated proposals for teaching strategies based on the playfulness methodology. The general objective of this study is to discuss the potential of playful activities of games in the teaching of Mathematics in the early grades of elementary school. This study is characterized as a bibliographic research. The development of this study is based on the importance of promoting an adequate teaching-learning process for students in the early grades of elementary school. The potential of recreational activities is concrete, as demonstrated by the practical intervention, but they are conditioned to the existence of planning, responsibility and commitment of the teacher.

Author Biographies

Andréa Cristina Teixeira da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso

Graduada em Pedagogia – Licenciatura Plena nas Séries Iniciais – Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Pós-graduada em Avaliação Psicológica – Instituto de Pós-Graduação e Graduação (IPOG). Pós-graduada em Neuropsicologia – Instituto de Pós-Graduação e Graduação (IPOG). E-mail: andrea.psi2013@gmai.com

Andreia Menegueti, Universidade Cândido Mendes

Especialista em Educação Física pela Universidade Cândido Mendes – Rio de Janeiro. Graduada em Educação Física Licenciatura pela Universidade Cuiabá – UNIC. Professora efetiva da rede pública municipal de Cuiabá-MT. E-mail: andreiamenegueti978@gmail.com

Astrogilda Silva de Oliveira , Faculdade de Educação São Luís

Concluido em 1998 pela Universidade de Cuiabá – UNIC o curso de Pedagogia – Licenciatura Plena. Pós-Graduação em 2020 pela Faculdade de Educação São Luís o curso de Educação Especial e Inclusiva. E-mail: astrogildasilva10@gmail.com

Cristiane Catarina de Oliveira Passos, Universidade Federal de Mato Grosso

Pós Graduação em Educação das Relações Étnicos Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – pela Universidade Federal de Mato Grosso- UFMT - 2016. Email: cristiane94.passos@gmail.com

Elaine Maria da Silva, Faculdades Integradas de Várzea Grande

Graduada em Pedagogia pela FIAVEC (faculdades Integradas de Várzea Grande). Pós-graduação em Docência do Ensino Superior pela UNIASSELVI (Centro Universitário Leonardo da Vinci) – 2019. E-mail: educaela@gmail.com

Elisabete Alves Guimarães, Universidade Federal de Mato Grosso

Graduação Licenciatura Plena em Matemática – UFMT. Pós-graduação: Percepção e Investigação: Uma proposta lúdica na Educação Infantil e Anos Iniciais. Ajes (Instituto Superior da Educação do Vale do Juruena – ISE). E-mail: Elisabete.alvesguimaraes@gmail.com

Jacques Lenoir Gusmão Moraes, Universidade Federal de Mato Grosso

Graduação em licenciatura plena de Educação Física pela Universidade Federal de Mato Grosso. Pós graduação em Educação, motricidade e recreação - ICE - instituto Cuiabano de Educação. E-mail: jacqueslgusmao@yahoo.com.br

Luana Xavier Gonçalves de Paula, UNIASSELVI

Licenciatura em Pedagogia – UNOPAR. Pós-graduada em psicopedagogia – UNIASSELVI. E-mail: depailaluana765@gmail.com

Maria Barbara da Cunha, Faculdade Varzeagrandense de Ciências Humanas

Graduada em Pedagogia pela Faculdade Varzeagrandense de Ciências Humanas. Pós-graduada em Planejamento Educacional pela Universidade Salgado de Oliveira – UNIVERSO. E-mail: mariabarbaracunha@gmail.com

Published

2021-09-30

How to Cite

Silva, A. C. T. da ., Menegueti, A. ., Oliveira , A. S. de ., Passos, C. C. de O. ., Silva, E. M. da ., Guimarães, E. A. ., … Cunha, M. B. da . (2021). MÉTODOS DE ENSINO LÚDICO NA MATEMÁTICA DAS SÉRIES INICIAIS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(9), 1030–1041. https://doi.org/10.51891/rease.v7i9.2306