PROMOTING COMPASSIONATE CARE BY NURSES THROUGH KNOWLEDGE OF BRAZILIAN SIGN LANGUAGE (LIBRAS)

Authors

  • Cristiane de Oliveira Lins Universidade Iguaçu
  • Marcia Cristina dos Santos Universidade Iguaçu
  • Felipe de Castro Felício Universidade Iguaçu
  • Wanderson Alves Ribeiro Universidade Iguaçu

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v3i02.22866

Keywords:

Brazilian Sign Language (LIBRAS). Nursing. Deaf patients.

Abstract

The objective of this study is to analyze the importance of nurses' knowledge of Brazilian Sign Language (LIBRAS) in promoting a welcoming and humanized care for deaf patients. The methodology used was an integrative literature review, which allowed the synthesis and analysis of relevant studies on the impact of using LIBRAS in the care of deaf patients, utilizing the PICO strategy and based on inclusion and exclusion criteria for articles. The results indicate that knowledge of LIBRAS improves communication between nurses and deaf patients, strengthens the trust bond, and contributes to the humanization of care. However, the lack of proper training in LIBRAS among healthcare professionals still represents a significant barrier, impairing the quality of care and patient satisfaction. The discussion revealed that continuous training in LIBRAS, the presence of interpreters, and the use of assistive technologies are essential strategies to overcome communication challenges and ensure the inclusion of deaf patients in the care process. The conclusion highlights the need to integrate LIBRAS into the academic training of healthcare professionals and institutional health policies, aiming for a more inclusive and accessible care, ensuring the promotion of health in a comprehensive and respectful way for all patients, especially the deaf.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane de Oliveira Lins, Universidade Iguaçu

Acadêmico do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG).

Marcia Cristina dos Santos, Universidade Iguaçu

Acadêmico do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG).

Felipe de Castro Felício, Universidade Iguaçu

[1]Enfermeiro, Mestre pela UFF, Docente da graduação em Enfermagem UNIG.

Wanderson Alves Ribeiro, Universidade Iguaçu

Enfermeiro. Mestre, Doutor e Pós-Doutor em Ciências do Cuidado em Saúde pela Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa da Universidade Federal Fluminense (EEAAC/UFF). Docente do curso de Graduação em Enfermagem. Professor dos cursos de Pós-Graduação Lato Sensu em Enfermagem em Neonatologia e Pediatria; Enfermagem em Obstetrícia; Enfermagem em Emergência e Terapia Intensiva; Fisioterapia em Terapia Intensiva; e Fisioterapia em Neonatologia e Pediatria. Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Vigilância em Saúde da Universidade Iguaçu (UNIG). 

Published

2025-12-15

How to Cite

Lins, C. de O., Santos, M. C. dos, Felício, F. de C., & Ribeiro, W. A. (2025). PROMOTING COMPASSIONATE CARE BY NURSES THROUGH KNOWLEDGE OF BRAZILIAN SIGN LANGUAGE (LIBRAS). Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 3(02), 620–639. https://doi.org/10.51891/rease.v3i02.22866