BURNOUT IN NURSING STAFF AMIDST COVID-19

Authors

  • Adriana de Vasconcellos Cabral UNIG
  • Ágata Cristian da Costa Albino UNIG
  • Letícia Espíndola da Silva UNIG
  • Dayane de Castro Bernardo UNIG
  • Felipe de Castro Felicio UNIG
  • Wanderson Alves Ribeiro UNIG

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v3i02.22637

Keywords:

Burnout. Nursing. Mental Health. COVID-19.

Abstract

Burnout syndrome intensified significantly among nursing professionals during the COVID-19 pandemic due to the abrupt increase in care demands, emotional overload, and unfavorable working conditions. Given this scenario, it becomes necessary to understand how stressors increased the risk of mental illness and how these impacts affected the quality of life of these professionals. The general objective of this study is to analyze the factors related to the occurrence of burnout in nursing during the pandemic, considering the psychological, occupational, and institutional effects involved in the process. This is a qualitative literature review, conducted through a systematic search in the SciELO and BVS databases and health-related journals, using the descriptors Burnout, Nursing, Occupational Health, and COVID-19. The results demonstrated that work overload, resource scarcity, fear of contamination, and exposure to high mortality rates contributed to high levels of emotional exhaustion. These impacts affected mental health, manifesting as anxiety, sleep disorders, depressive symptoms, and impaired personal and professional relationships. The analysis highlighted the need for sustained institutional strategies, such as psychosocial support, reorganization of schedules, efficient communication, and encouragement of self-care. It is concluded that strengthening worker health policies is essential to prevent burnout and promote safer and healthier work environments.

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Author Biographies

Adriana de Vasconcellos Cabral, UNIG

Gestão Pública pela Estácio. Pós-graduação em saúde da Família pela Estácio. Acadêmica do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG).  

Ágata Cristian da Costa Albino, UNIG

Acadêmica do curso de graduação em enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG).

Letícia Espíndola da Silva, UNIG

Acadêmico do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG).

Dayane de Castro Bernardo, UNIG

Orientadora. Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO. Especialista em Oncologia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Bacharel em Enfermagem pela UNIRIO. Docente da Associação de Ensino Superior de Nova Iguaçu - UNIG. Docente do curso de graduação Uniabeu

Felipe de Castro Felicio, UNIG

Orientador. Enfermeiro Especialista em Urgência e Emergência; Especialista em Terapia Intensiva. Especialista em Saúde da Família. Mestre em Saúde Materno- infantil - UFF; Professor Assistente de Enfermagem – UNIG.

Wanderson Alves Ribeiro, UNIG

Coorientador. Enfermeiro. Mestre, Doutor e Pós-Doutor em Ciências do Cuidado em Saúde pela Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa da Universidade Federal Fluminense (EEAAC/UFF). Docente do curso de Graduação em Enfermagem. Professor dos cursos de Pós-Graduação Lato Sensu em Enfermagem em Neonatologia e Pediatria; Enfermagem em Obstetrícia; Enfermagem em Emergência e Terapia Intensiva; Fisioterapia em Terapia Intensiva; e Fisioterapia em Neonatologia e Pediatria. Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Vigilância em Saúde da Universidade Iguaçu (UNIG). 

Published

2025-12-15

How to Cite

Cabral, A. de V., Albino, Ágata C. da C., Silva, L. E. da, Bernardo, D. de C., Felicio, F. de C., & Ribeiro, W. A. (2025). BURNOUT IN NURSING STAFF AMIDST COVID-19. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 3(02), 296–311. https://doi.org/10.51891/rease.v3i02.22637