A PSICOPEDAGOGIA NA EDUCAÇÃO INFANTIL

Authors

  • Danielle Odilon Rodrigues Faculdades Integradas de Várzea Grande
  • Elza Amaral Carlos Neto Nishino Faculdades Integradas de Várzea Grande
  • Flávia Carmelita Duarte Souza Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologia
  • Hingridy Karoliny de Queiroz Arruda Faculdade Afirmativo
  • Jaqueline de Moura Santana Universidade Norte do Paraná - UNOPAR
  • Suelen Barros Berté Faculdade de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i8.2230

Keywords:

Jokes. Learning. Child education. Literacy.

Abstract

The main objective of this article is to reflect on the importance of playing for children's development and, mainly, for their literacy. Thus, a literature review was carried out on concepts of learning and learning difficulties, highlighting their relationship with psychomotor development and, thus, addressing the prevention of dysgnosia and dyspraxia disorders as a way to prevent learning difficulties. We present several authors who consider the skills necessary for the acquisition of reading, writing and mathematics, skills that can be stimulated by traditional games. Playing develops psychomotor, spiritual, emotional and even cognitive skills; it is part of the child's overall development. We understand that the proposal presented here can be a starting point for the institutional intervention of teachers who work in early childhood education, so that they can reflect on their practice at school.

Author Biographies

Danielle Odilon Rodrigues, Faculdades Integradas de Várzea Grande

Graduada em Pedagogia pela UNIC – Universidade de Cuiabá, Especialista em Educação Infantil e Alfabetização pela AVEC – Associação Varzeagrandense de Ensino e Cultura / FIVE – Faculdades Integradas de Várzea Grande.

Elza Amaral Carlos Neto Nishino, Faculdades Integradas de Várzea Grande

Graduada em Pedagogia pela UNIRODON, Especialista em Educação Infantil pelo Instituto FIC – Faculdades Integradas de Cuiabá, Especialista em EJA – Educação de Jovens e Adultos pela AVEC – Associação Varzeagrandense de Ensino e Cultura / FIVE – Faculdades Integradas de Várzea Grande.

Flávia Carmelita Duarte Souza, Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologia

Graduada em Letras – Língua Portuguesa / Literatura pela UFMT – Universidade Federal de Mato Grosso, Graduada em Pedagogia pela Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologia, Especialista em Educação Infantil e Séries Iniciais pela Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologia.

Hingridy Karoliny de Queiroz Arruda, Faculdade Afirmativo

Graduação em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná - UNOPAR, Especialista em Educação pela Faculdade Afirmativo.

Jaqueline de Moura Santana, Universidade Norte do Paraná - UNOPAR

Graduada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná – UNOPAR.

Suelen Barros Berté, Faculdade de Minas Gerais

Graduada em Pedagogia pela UNIC – Universidade de Cuiabá, Especialista em Educação Infantil e Alfabetização pela FACUMINAS EAD – Faculdade de Minas Gerais.

Published

2021-09-27

How to Cite

Rodrigues, D. O., Nishino, E. A. C. N., Souza, F. C. D. ., Arruda, H. K. de Q. ., Santana, J. de M. ., & Berté, S. B. (2021). A PSICOPEDAGOGIA NA EDUCAÇÃO INFANTIL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(8), 1080–1090. https://doi.org/10.51891/rease.v7i8.2230