PROJETO TEMPO COMUNIDADE: UMA PROPOSTA DE DESENVOLVIMENTO DA ALTERNÂNCIA NO CURSO DE LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO

doi.org/10.29327/211653.6.11-12

Authors

  • Patrícia Sara Lopes Melo Universidade Federal do Piauí (UFPI)
  • Luana Vieira de Sousa Universidade Federal do Piauí (UFPI)
  • Maria Raquel Barros Lima Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Keywords:

Educator from the countryside. Alternation. Community time.

Abstract

The purpose of this communication is to discuss the realization of the Community Time project, developed in alternation with the Time University, in the courses of Degree in Rural Education - LEDOC. The starting point for discussion emerges in the LEDOC, of the Federal University of Piauí, campus of Picos, specifically, in the curricular component History, Identity and Memory of the Peoples of the Field, in which students are proposed to the elaboration and  execution of a research project, through articulation between the academic knowledge and the knowledge of the field, with the purpose of valorizing the peasant culture. In order to do so, Oral History was explained as a methodological procedure that guided the research. Here are some of the theorists who base the discussions: Caldart (2009), Fernandes and Molina (2005), Nosella (2013) Arroyo (2013) and others. Documentaries, photographic narratives, written records and reports of experiences are produced as projects' results. The discussion about the relevance of  the development of Community Time in LEDOC courses represents an understanding of the relevance of articulating academic knowledge with peasant knowledge, taking into account the collective work in the planning and execution of activities.

Author Biographies

Patrícia Sara Lopes Melo, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Professora do curso de Licenciatura em Educação do Campo/Ciências da Natureza, da Universidade Federal do Piauí, Campus de Picos-PI. Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Piauí. Teresina-PI/Brasil.

Luana Vieira de Sousa, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Professora da Educação Básica, da Secretaria Municipal de Educação de José de Freitas-PI. Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Piauí, Teresina-PI/Brasil.

Maria Raquel Barros Lima, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Professora da Educação Básica. Secretária da Associação Regional das Escolas Famílias agrícolas do Piauí. Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Piauí, Teresina-PI/Brasil.

Published

2020-11-30

How to Cite

Lopes Melo, P. S. ., Vieira de Sousa, L. ., & Barros Lima, M. R. . (2020). PROJETO TEMPO COMUNIDADE: UMA PROPOSTA DE DESENVOLVIMENTO DA ALTERNÂNCIA NO CURSO DE LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO: doi.org/10.29327/211653.6.11-12. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 6(11), 153–160. Retrieved from https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/219