BUILDING A CULTURE OF INCLUSION AND EQUITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i10.21642

Keywords:

Inclusion. Equity. Diversity. Education. Social Justice.

Abstract

This article aims to reflect on the importance of building a culture of inclusion and equity within the contemporary educational context, based on a theoretical and critical analysis of authors who discuss diversity, social justice, and human rights. This bibliographical research presents the conceptual and historical foundations of inclusive education, addressing the main theories that support pedagogical practices focused on valuing differences and recognizing human dignity. It analyzes the contributions of thinkers such as Vygotsky, Paulo Freire, John Rawls, and Boaventura de Sousa Santos, who, each in their own way, advocate for a transformative, democratic, and socially just education. The study also discusses the role of schools as spaces for coexistence, dialogue, and respect for cultural, ethnic, gender, and functional diversity, emphasizing the need for public policies and pedagogical practices that ensure access, permanence, and academic success for all students. It concludes that the consolidation of an inclusive culture depends on the articulation between theory, practice, and ethical commitment, promoting an education that recognizes human plurality as an essential value in building a fairer and more equitable society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Leal Sodre de Jesus, Faculdade Futura

Graduanda em Pedagogia pela Faculdade Futura.

Cristiana Angelo Moreli, Faculdade Futura

Graduanda em Pedagogia pela Faculdade Futura.

Glaucia Russafa Gonçalves, Faculdade Futura

Graduanda em Pedagogia pela Faculdade Futura.

Juliana Moreno Ribeiro Figueiredo, Faculdade Futura

Graduando em Pedagogia pela Faculdade Futura.

Suéllen Danúbia da Silva, Faculdade Futura

Docente no curso de Pedagogia da Faculdade Futura. Graduada em Ciências Contábeis (UNIFEV), Graduada em Administração pela Faculdade Futura, Graduanda em Pedagogia (UNIBF) Especialista em Administração Estratégica com ênfase em Marketing e Gestão de Recursos Humanos (UNILAGO),Especialização em Controladoria Uniasselvi, Mestrado em Administração (UNIMEP).

Ariane Nogueira de Lima, Faculdade Futura

Tecnóloga em Gestão de Recursos Humanos pela Faculdade Futura (2017), Bacharel em Administração pela Faculdade Futura (2025) e Pós-graduada em Departamento pessoal e relações trabalhistas pelo Centro Universitário Faveni – UNIFAVENI, graduanda em Ciências Contábeis (Faculdade Futura).

Elimeire Alves de Oliveira, Faculdade Futura

Docente e Coordenadora no curso de Pedagogia da Faculdade Futura. Graduada em Direito, Pedagogia e Letras, Especialista em Gestão Escolar. Mestre em Ensino e Processos Formativos. Advogada.

Ana Claudia dos Santos Barão , Faculdade Futura

Docente da Faculdade Futura de Votuporanga. Graduada em Ciências Biológicas (UNIFEV). Graduada em Pedagogia (ISEED-FAVED). Especialista em Neurociência e Aprendizagem (ÚNICA). Especialista em Atendimento Educacional Especializado (IPEMIG). Mestre em Biologia Animal (UNESP).

Published

2025-10-23

How to Cite

Jesus, A. L. S. de, Moreli, C. A., Gonçalves, G. R., Figueiredo, J. M. R., Silva, S. D. da, Lima, A. N. de, … Barão , A. C. dos S. (2025). BUILDING A CULTURE OF INCLUSION AND EQUITY. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(10), 3908–3918. https://doi.org/10.51891/rease.v11i10.21642