COOPERATIVE LEARNING AND INTERDISCIPLINARITY: THE ROLE OF COOPERATIVE GAMES IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Cláudio Alencar UNIVASF
  • Auriélia Coelho Isaque Floriano UNIVASF
  • Cícero Floriano de Santana UNIFAVENI
  • Maria das Dores de Holanda Carvalho Alves Montenegro
  • Maria Jayane Freire Cavalcante FAFOPA
  • Raquel de Jesus Sena FATEC
  • Marina Lopes de Sousa UNIMAIS
  • Juliana de Andrade Silva UNOPAR
  • Marinalva de Oliveira Venuto FARJ
  • Kathiane Oliveira Diniz ISESPI

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.21634

Keywords:

Cooperative Games. Interdisciplinarity. Cooperative Learning.

Abstract

Physical education in schools plays an essential role in the comprehensive education of students, promoting not only physical development, but also social, emotional, and cognitive development. This study aims to identify interdisciplinarity as a cooperative learning strategy in the early years of elementary school, highlighting cooperative games as fundamental pedagogical tools in this process. Historically, according to Bracht (1999), physical education emerged under medical and militaristic influences, with a focus on developing healthy and disciplined bodies. Over time, and according to the Collective of Authors (1992), new educational trends transformed this area, valuing sport and comprehensive human development. However, the excessive emphasis on competition and performance ended up making sports practices exclusionary. In this context, cooperative games, according to Orlick (1989) and Brotto (2001), emerge as an inclusive and humanizing alternative, promoting values such as solidarity, trust, mutual respect, and collective overcoming. Through these games, students learn to work as a team, deal with differences, and build a more harmonious coexistence, developing socio-emotional skills that are important for life in society. Thus, interdisciplinarity and cooperation in Physical Education contribute to meaningful learning and the formation of more critical, creative, and collaborative citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudio Alencar, UNIVASF

Mestre em Dinâmicas de Desenvolvimento do Semiárido (UNIVASF). Especialista em Gestão Pública (UNIVASF), Gestão Pública Municipal (UNIVASF), Tecnologias Digitais Aplicadas a Educação (IFSertãoPE), MBA em Gestão de Projetos (FAVENI), EJA - Educação de Jovens e Adultos e Informática da Educação (FAVENI), e Gestão Ambiental de Empresas (FAVENI). Bacharelado em Administração (Cruzeiro do Sul), Licenciatura Plena em Pedagogia (FACITE), e Geografia (Cruzeiro do Sul).

Auriélia Coelho Isaque Floriano, UNIVASF

Mestranda em Dinâmicas de Desenvolvimento do Semiárido (UNIVASF). Licenciatura Plena em Pedagogia (FACITE) e Educação Especial (UNIFAVENI); Bacharelado em Terapia Ocupacional (UNIFAVENI).

Cícero Floriano de Santana, UNIFAVENI

Licenciatura Plena em Ciências Biológicas (FAFOPA); e em Matemática (UNIFAVENI).

Maria das Dores de Holanda Carvalho Alves, Montenegro

Especialização em psicopedagogia institucional (Montenegro); Licenciatura Plena em pedagogia (ISEP).

Maria Jayane Freire Cavalcante, FAFOPA

Especialização em Língua portuguesa (FAFOPA), e Psicopedagogia (FAFOPA); Licenciatura Plena Letras Português/Inglês e Respectivas Literaturas (FAFOPA), em Pedagogia (FAFOPA) e Educação Física (UNIVASF).

Raquel de Jesus Sena, FATEC

Especialização em Docência do Ensino Superior (FATEC); e em Psicopedagogia Institucional (FAFOPA); Licenciatura Plena em História (FAFOPA); e em Pedagogia (FAFOPA).

Marina Lopes de Sousa, UNIMAIS

Especialização em Psicopedagogia Institucional e Clínica (UNIMAIS); e Neuropsicopedagogia e Educação Inclusiva (FAVENI); Licenciatura Plena em Pedagogia (FACITE).

Juliana de Andrade Silva, UNOPAR

Especialista em Atendimento Educacional Especializado - AEE (UNOPAR); Licenciatura Plena em Ciências Biológicas (FAFOPA); e Pedagogia (FAFOPA).

Marinalva de Oliveira Venuto, FARJ

Especialização em Psicopedagogia Institucional e Clínica (FARJ); E em Geografia, história e sustentabilidade (FAVENI). Licenciatura Plena em Pedagogia (FACITE), e em Geografia (FAFOPA).

Kathiane Oliveira Diniz, ISESPI

Especialização em Coordenação Pedagógica (ISESPI); e em Psicopedagogia Institucional (ISESPI); Licenciatura Plena em Pedagogia (FACITE).

Published

2025-11-11

How to Cite

Alencar, C., Floriano, A. C. I., Santana, C. F. de, Alves, M. das D. de H. C., Cavalcante, M. J. F., Sena, R. de J., … Diniz, K. O. (2025). COOPERATIVE LEARNING AND INTERDISCIPLINARITY: THE ROLE OF COOPERATIVE GAMES IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(11), 2809–2819. https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.21634