RISPERIDONE VERSUS ARIPIPRAZOLE IN TREATING BEHAVIORAL SYMPTOMS IN CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER: A NARRATIVE REVIEW OF RECENT STUDIES

Authors

  • Cláudio José Alves do Nascimento Universidade Federal do Ceará
  • Laura Ribeiro Iunes Universidade Federal de Mato Grosso
  • Crys Darlen Moreira Carvalho Centro Universitário UNINTA
  • Lilian Najara dos Reis Rodrigues Faculdade Focus
  • Anna Paula Piovezan Universidade do Sul de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i10.21595

Keywords:

Risperidone. Aripiprazole. ASD.

Abstract

Objective: to compare, based on evidence published between 2020 and 2025, the clinical efficacy and safety/tolerability profile of risperidone versus aripiprazole for managing behavioral symptoms—irritability, aggression, self-injury, hyperactivity, stereotypies, and social withdrawal—in children and adolescents with autism spectrum disorder (ASD). Methods: narrative review with a systematic search of Medline, LILACS, PubMed, and Google Scholar; inclusion of pediatric studies (ages 4–18) prioritizing randomized controlled trials, systematic reviews, and meta-analyses; primary outcomes were ABC-Irritability and CGI, with metabolic/neurological safety monitoring. Results: both agents significantly reduced irritability and disruptive behaviors. Risperidone yielded faster response and the strongest evidence base but higher metabolic burden (2.5–8.4 kg weight gain over 6–12 months, hyperprolactinemia, sedation). Aripiprazole showed comparable short-/mid-term efficacy, lower weight gain (≈1–3 kg), less prolactin increase, and better adherence; initial akathisia and mild gastrointestinal events were more frequent. Recent guidance highlights laboratory monitoring and the potential role of therapeutic drug monitoring. Conclusion: risperidone and aripiprazole are effective options; selection should be individualized by ASD support level, age, comorbidities, and metabolic risk, alongside psychosocial interventions.

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Author Biographies

Cláudio José Alves do Nascimento, Universidade Federal do Ceará

Médico Pediatra; Pós-graduação em Neurologia Infantil (AFYA – Brasília); Doutorando em Ciências da Saúde. Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL/SC). Formação médica pela Universidade de Havana, diploma revalidado pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza-CE.

Laura Ribeiro Iunes, Universidade Federal de Mato Grosso

Médica; pós-graduação em Neurologia Infantil (IPEMED/AFYA-DF) e em Neurodesenvolvimento e seus Transtornos (Faculdade Focus). Graduação em Medicina pela Universidad Privada Franz Tamayo, revalidada pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Crys Darlen Moreira Carvalho, Centro Universitário UNINTA

Acadêmica do curso de Medicina. Centro Universitário UNINTA – Tianguá/CE.

Lilian Najara dos Reis Rodrigues, Faculdade Focus

Médica; Residência em Pediatria (Universidade Estadual do Pará); pós-graduação em Neurologia Infantil (IPEMED/AFYA-DF) e em Neurodesenvolvimento e seus Transtornos (Faculdade Focus).

Anna Paula Piovezan, Universidade do Sul de Santa Catarina

Farmacêutica; Doutora em Farmacologia (UFSC, 2002); pós-doutorado em Bioquímica Farmacológica (William Harvey Research Institute, Queen Mary University of London, Reino Unido). Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde (Mestrado/Doutorado) da UNISUL (Conceito CAPES 5), responsável pela disciplina de Metodologia de Pesquisa. Coordenadora do Laboratório de Neurociências Experimental (LANEX). Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL/SC).

Published

2025-10-20

How to Cite

Nascimento, C. J. A. do, Iunes, L. R., Carvalho, C. D. M., Rodrigues, L. N. dos R., & Piovezan, A. P. (2025). RISPERIDONE VERSUS ARIPIPRAZOLE IN TREATING BEHAVIORAL SYMPTOMS IN CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER: A NARRATIVE REVIEW OF RECENT STUDIES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(10), 3263–3284. https://doi.org/10.51891/rease.v11i10.21595