INTERACTIONS AND PLAY AS A STRUCTURING AXIS OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

  • Deise Santana da Luz Universidade Chistian Business School
  • Aliana Daveli de Oliveira Universidade Chistian Business School
  • Sandra Maria Daveli Sampaio Universidade Chistian Business School
  • Vanessa Lins Lemos Universidade Chistian Business School
  • Iones Lucia da Silva Universidade São Luiz University
  • Diogenes José Gusmão Coutinho UFPE https://orcid.org/0000-0002-9230-3409

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i10.21469

Keywords:

Child development. Playfulness. Curriculum.

Abstract

Early childhood education is the initial stage of the educational process, responsible for promoting children's integral development through play and social interactions. Studies by Piaget, Vygotsky, and Wallon show that these practices foster cognition, socialization, motor skills, and emotional expression. Documents such as the BNCC and DCNEI reinforce play as a central axis of pedagogical practices, highlighting the importance of playful, safe, and inclusive environments. The curriculum should articulate experiences and knowledge, valuing cultural diversity and children's empowerment. The educator's role is essential as a mediator, planning intentional activities that foster autonomy, creativity, and cooperation. Continuous teacher training and family involvement are determining factors for the quality of educational practices. Thus, play and interaction constitute not only fundamental rights but also indispensable pedagogical strategies for meaningful learning and civic development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deise Santana da Luz, Universidade Chistian Business School

Mestranda em Ciências da Educação pela Universidade Chistian Business School; Pós-graduada em Gestão Escolar, Orientação, Supervisão e Inspeção Escolar; Graduada em Pedagogia.

Aliana Daveli de Oliveira, Universidade Chistian Business School

Mestranda em Ciências da Educação pela Universidade Chistian Business School; Licenciatura em Letras e Licenciatura em Pedagogia; Especialização em Metodologia e Didática no Ensino Superior; Especialização em Letras: Português e Literatura; Especialização em AEE – Atendimento Especializado e Salas de Recursos Multifuncionais. 

Sandra Maria Daveli Sampaio, Universidade Chistian Business School

Mestranda em Ciências da Educação pela Universidade Chistian Business School; com Licenciatura em Matemática; Pedagogia e em Educação Especial; Especialista em Educação Matemática com ênfase em Matemática Financeira; Especialista em Gestão Escolar (Administração, Supervisão, Orientação e Inspeção); Especialista em Pedagogia Empresarial, Educação Especial e Inclusão.

Vanessa Lins Lemos, Universidade Chistian Business School

Mestranda em Ciências da Educação pela Universidade Chistian Business School, Graduada em Pedagogia. Especialista em Pedagogia Empresarial,Psicopedagogia Institucional e Orientação escolar.

Iones Lucia da Silva, Universidade São Luiz University

Mestre em Educação pela Universidade São Luiz University. 

Diogenes José Gusmão Coutinho, UFPE

Mestrado em Biologia – UFPE, Doutorado em Biologia – UFPE. https://orcid.org/0000-0002-9230-3409. 

Published

2025-10-23

How to Cite

Luz, D. S. da, Oliveira, A. D. de, Sampaio, S. M. D., Lemos, V. L., Silva, I. L. da, & Coutinho, D. J. G. (2025). INTERACTIONS AND PLAY AS A STRUCTURING AXIS OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(10), 3867–3878. https://doi.org/10.51891/rease.v11i10.21469