THE PLACE OF LOCAL KNOWLEDGE IN MOZAMBIQUE IN THE PARADIGMATIC TURN BETWEEN MODERNITY, POSTMODERNITY AND HYPERMODERNITY: AN ANALYSIS FOCUSED ON INITIATION RITES

Authors

  • Anabela Amade Mulapo Universidade são Tomás de Moçambique
  • Apolónia Marília Cláudia António Seifana Universidade São Tomás de Moçambique
  • Manuel Pastor Francisco Conjo Universidade Federal de Viçosa-UFV

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i9.21159

Keywords:

Mozambique. Modernity. Initiation Rituals. Local Knowledge.

Abstract

In this article, we analyze the role of local knowledge, focusing on initiation rites in Mozambique, considering the paradigmatic evolution of modernity, post-modernity, and hypermodernity. We explore how local knowledge was marginalized in modernity, resurged in post-modernity, and became exaggerated in hypermodernity. To achieve our objective, through a bibliographic research methodology supported by techniques of textual hermeneutics and comparative analysis, we examine Mozambique's current position within this paradigmatic spectrum, highlighting that the country has not fully embraced modernity, facing a complex coexistence of values in urban and rural areas. The results reveal that urban areas exhibit hypermodern traits, with a quest for brands, aestheticized consumption, and hypermodern values. In rural areas, traditional values persist but are challenged by modernization and urbanization. We conclude that Mozambique is at a crucial juncture in its paradigmatic trajectory, facing challenges in preserving initiation rites. We recommend a balance between the promotion of local knowledge and adaptation to modern influences, involving the community and researchers in ongoing dialogue. It is essential to value and preserve Mozambique's rich cultural heritage in the contemporary context, promoting harmony between local knowledge and modern understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anabela Amade Mulapo, Universidade são Tomás de Moçambique

Doutora em Ética Empresarial, Docente universitária e coordenadora dos cursos de doutoramento em Gestão de Empresa Informação de Formação e   decência   Universidade são Tomás de Moçambique.

Apolónia Marília Cláudia António Seifana, Universidade São Tomás de Moçambique

Doutorada em Ética das Organizações/ Docente universitária e Coordenadora do Curso de Administração Pública, Universidade São Tomás de Moçambique/Instituição Universidade Técnica de Moçambique (UDM); Instituto Superior de Formação, Investigação e Ciência (ISFIC).

Manuel Pastor Francisco Conjo, Universidade Federal de Viçosa-UFV

Doutor em Ciência Florestal – Meio Ambiente e Conservação da Natureza, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Brasil  Tese: Ocorrências de Incêndios Florestais na Região Sul de Moçambique Mestre em Gestão Ambiental, Universidade Pedagógica (UP), Maputo Dissertação: Problemas Ambientais no Município da Manhiça – Sistema de Ações para Mitigação Licenciatura e Bacharelado em Ensino de Geografia, UP, Maputo Técnico Superior em Higiene, Segurança no Trabalho e Ambiente, ENSINE Pesquisador e Docente Universitário vinculado à Direção Científica, Universidade São Tomás de Moçambique (USTM) Formador em Pesquisa e Investigação Científica, USTM, Capacitando Docentes e estudantes no desenho metodológico, execução de investigação e produção científica de qualidade. 

Published

2025-09-25

How to Cite

Mulapo, A. A., Seifana, A. M. C. A., & Conjo, M. P. F. (2025). THE PLACE OF LOCAL KNOWLEDGE IN MOZAMBIQUE IN THE PARADIGMATIC TURN BETWEEN MODERNITY, POSTMODERNITY AND HYPERMODERNITY: AN ANALYSIS FOCUSED ON INITIATION RITES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(9), 3429–3446. https://doi.org/10.51891/rease.v11i9.21159