NEUROSCIENCE AND SCHOOL INCLUSION OF NEURODIVERGENT CHILDREN

Authors

  • Ana Cláudia dos Santos Barão Faculdade Futura
  • Suéllen Danúbia da Silva Faculdade Futura
  • Elimeire Alves de Oliveira Faculdade Futura
  • Ijosiel  Menddes Faculdade Futura
  • Melka Carolina Faria Catelan Faculdade Futura

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i9.21138

Keywords:

Neuroeducation. Neuroscience and learning. School heterogeneity.

Abstract

The increasing enrollment of neurodivergent children in mainstream education has made classrooms increasingly heterogeneous environments. This study aims to analyze how neuroscientific principles can support effective inclusive practices in the classroom, with an emphasis on neuroplasticity and cognitive functions. The research was conducted through a qualitative literature review, analyzing relevant academic materials published primarily in the last five years (2020–2025). The results corroborate the relevance of neuroscientific knowledge in understanding the diverse learning profiles of children, as well as in planning instruction that respects this diversity. Thus, this study highlights the need for teaching strategies to include curriculum adaptation, personalized pedagogical approaches, and diversified teaching methodologies to engage students' senses and emotions, activating multiple brain areas, strengthening existing neural connections, and creating new ones—thereby enabling learning for all.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Cláudia dos Santos Barão, Faculdade Futura

Docente da Faculdade Futura de Votuporanga. Graduada em Ciências Biológicas (UNIFEV). Graduada em Pedagogia (ISEED-FAVED). Especialista em Neurociência e Aprendizagem (ÚNICA). Especialista em Atendimento Educacional Especializado (IPEMIG). Mestre em Biologia Animal (UNESP).

Suéllen Danúbia da Silva, Faculdade Futura

Docente da Faculdade Futura de Votuporanga. Graduada em Ciências Contábeis (UNIFEV), Graduada em Administração pela Faculdade Futura, Especialista em Administração Estratégica com ênfase em Marketing e Gestão de Recursos Humanos (UNILAGO), Mestrado em Administração (UNIMEP).

Elimeire Alves de Oliveira, Faculdade Futura

Docente e Coordenadora no Curso de Pedagogia na Faculdade Futura. Graduada em Direito (UNIFEV). Graduada em Pedagogia (Faculdade de Antônio Augusto Reis Neves). Graduada em Letras (UNIFEV)Especialista em Gestão Escolar (UNICAMP). Mestre em Ensino e Processos Formativos (UNESP).

Ijosiel  Menddes, Faculdade Futura

Docente da Faculdade Futura de Votuporanga. Graduado em Matemática. (UNIFEV). Especialista em Matemática (UNICAMP). Especialista em Matemática no Ensino Médio (UFSCAR). Mestrado em Matemática (UNESP).

Melka Carolina Faria Catelan, Faculdade Futura

Docente da Faculdade Futura de Votuporanga e coordenadora de área na secretaria estadual da educação do estado de São Paulo. Graduada em Matemática (UNESP). Graduada em Pedagogia (Centro de Educação Continuada). Mestre em Matemática (UNESP).

Published

2025-09-23

How to Cite

Barão, A. C. dos S., Silva, S. D. da, Oliveira, E. A. de, Menddes, I., & Catelan, M. C. F. (2025). NEUROSCIENCE AND SCHOOL INCLUSION OF NEURODIVERGENT CHILDREN. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(9), 3063–3071. https://doi.org/10.51891/rease.v11i9.21138