THE DECONSTRUCTION OF FEMALE AUTONOMY AND THE USE OF GASLIGHTING IN THE CONTEXT OF DIVORCE

Authors

  • Amanda Antunes Maciel Instituto de Graduação e Pós-Graduação de Goiás
  • Helen Cristina Dias da Silva Lemes Universidade Estadual de Goiás
  • Melissa Pereira David Sousa Instituto de Pós-Graduação e Graduação de Goiás
  • Handersenn Shouzo Abe Instituto de Pós-Graduação e Graduação de Goiás
  • Ivone Felix de Sousa Pontifícia Universidade Católica de Goiás
  • Nayara Rachid Universidad  Internacional  Iberoamericana
  • Christine Ramos Rocha Instituto de Pós-Graduação e Graduação de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i9.20954

Keywords:

Psychological violence. Gaslighting. Legal implications. Autonomy. Divorce.

Abstract

This research aimed to investigate the impacts of psychological violence, with an emphasis on the practice of gaslighting, on women's autonomy in the context of divorce. Through a qualitative bibliographic review, academic works were selected and analyzed that discuss the effects of this form of emotional abuse in marital relationships and its implications in the legal field. The study sought to understand how gaslighting undermines women's self-determination, affecting their decision-making capacity, self-esteem, freedom of choice, and ability to break away from abusive relationships, especially during the separation process. The results indicated that this practice operates in a subtle and persistent manner, destabilizing the woman's identity, hindering the rupture of abusive bonds, and directly influencing the dynamics of divorce. It was also found that women's suffering in this context remains underexplored in scientific literature, which tends to prioritize the impacts of divorce on children. It is concluded that recognizing psychological violence as a structural factor in gender inequality is essential for strengthening women's autonomy and for the development of more effective legal and psychological interventions committed to women's emancipation.

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Author Biographies

Amanda Antunes Maciel, Instituto de Graduação e Pós-Graduação de Goiás

Formada em Psicologia pelo Instituto de Graduação e Pós-Graduação de Goiás (IPOG). Pós-graduanda em Neuropsicologia. Possui interesse nas áreas de Psicologia Jurídica e suas aplicações no contexto social e clínico. 

Helen Cristina Dias da Silva Lemes, Universidade Estadual de Goiás

Mestra em Educação, Linguagem e Tecnologias pela Universidade Estadual de Goiás (UEG). Especialista em Docência do Ensino Superior (PUC-GO). Graduada em Letras e Pedagogia (UEG). Docente do Instituto de Pós-Graduação e Graduação de Goiás (IPOG). 

Melissa Pereira David Sousa, Instituto de Pós-Graduação e Graduação de Goiás

Psicóloga, mestre em Psicologia pela PUC Goiás, com especializações em Psicologia Jurídica, Perícias Psicológicas e Avaliação pelo método de Rorschach. Atua como Perita da Junta Médica Oficial do TJGO e tem experiência em Psicologia Jurídica, Avaliação Psicológica e mediação de conflitos. É professora, orientadora e pesquisadora na área de violência social e familiar. Docente do Instituto de Pós-Graduação e Graduação de Goiás (IPOG).

Handersenn Shouzo Abe, Instituto de Pós-Graduação e Graduação de Goiás

Psicólogo, especialista em Psicologia Jurídica e Avaliação Psicológica. Professor universitário e perito, atua em clínica de perícia e consultoria ética. Ex-vice-presidente do CRP09 e membro do IBDFAM, com experiência no sistema prisional de Aparecida de Goiânia. Docente do Instituto de Pós-Graduação e Graduação de Goiás (IPOG). 

Ivone Felix de Sousa, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Doutora em Ciências do Desenvolvimento Humano pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Mestra e graduada em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PU-C-GO). Docente dos cursos de Graduação e Pós-Graduação da PUC-GO e do IPOG, com atuação nas áreas de educação, saúde, psicometria, pesquisa e desenvolvimento humano e organizacional.

Nayara Rachid, Universidad  Internacional  Iberoamericana

Doutoranda em Educação  pela  Universidad  Internacional  Iberoamericana  (UNINI).  Mestra em Administração pela FEAD-BH, especialista em Docência do Ensino Superior (FABEC) e graduada em Psicologia pela PUC-GO. Psicóloga clínica e organizacional, docente universitária e coach certificada nas áreas pessoal, profissional e executiva.

Christine Ramos Rocha, Instituto de Pós-Graduação e Graduação de Goiás

Orientadora; Psicóloga graduada pela PUC Goiás, especialista em Psicologia Jurídica (IPOG). Coordenadora do CREAS em Aparecida de Goiânia, docente em cursos sobre Ética, Perícia e Assistência Técnica, com experiência nas áreas clínica, social e jurídica. Docente do Instituto de Pós-Graduação e Graduação de Goiás (IPOG). 

Published

2025-09-10

How to Cite

Maciel, A. A., Lemes, H. C. D. da S., Sousa, M. P. D., Abe, H. S., Sousa, I. F. de, Rachid, N., & Rocha, C. R. (2025). THE DECONSTRUCTION OF FEMALE AUTONOMY AND THE USE OF GASLIGHTING IN THE CONTEXT OF DIVORCE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(9), 1582–1605. https://doi.org/10.51891/rease.v11i9.20954