READING PRACTICE, A NECESSARY DIALOGUE FOR PRIMARY SCHOOLS: REALITIES AND CHALLENGES

Authors

  • Juliana Gomes Ferreira UNADES
  • Marta Lucia de Souza Celino Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Hildeci de Souza Dantas Universidade Federal do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i8.20796

Keywords:

Reading Practices. Teaching-Learning. Elementary School.

Abstract

The aim of this article is to discuss the practice of reading, taking as a starting point the realities and challenges that elementary school students face during the teaching process. It also reflects on the role that reading plays in the construction, strengthening and cognitive development of the individual. In turn, the practice of reading is consolidated through the teaching-learning process, the formation of imagination, creativity, linguistic expansion and understanding of the world. In this approach, the minimum acceptable is the process of reading, understanding and interpreting. The methodological approach is based on a bibliographical study with a qualitative approach. The research points out that it is essential for all students to be able to read, understand, interpret and produce texts if they are to have the necessary dialog to build and expand new reading practices. In line with this, we know that there are countless benefits to be gained from giving full importance to the role of reading on the school floor. However, to engage in dialog about this is to develop new skills for citizen education with reading quality. It can therefore be concluded that, in general terms, there must be a need for a more appropriate attitude on the school floor so that reading is always directed towards a reflective reading context that includes a reading of practice in all senses, while when entering the classroom, the teacher stimulates and encourages this practice as an act of the teaching process as a whole and for all, namely: students in Elementary School I - (1st to 5th grade).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Gomes Ferreira, UNADES

Mestra em Ciências da Educação pela Universidad Del Sol – UNADES/PY. Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faculdade Integrada de Patos – FIP, Brasil (2016). Especialista em Neurociência, Comunicação e Desenvolvimento Humano pelo Centro de Mediadores Instituto de Ensino – CMIE, Brasil (2015). Especialista em Psicanálise com Crianças e Adolescentes: Teoria e Clínica pelo Instituto Superior em Psicologia e Educação – ESPE, Brasil (2023). Licenciada em Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação Santa Cruz - ISED, Brasil (2015).  

Marta Lucia de Souza Celino, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ (2012) e Mestra em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN (2001). 

Hildeci de Souza Dantas, Universidade Federal do Piauí

Pedagogo e Pós-Doutor em Educação pela Educaler University (2022). Doutor em Educação pela UNILOGOS (2019). Mestre em Ciências da Educação pela CBS (2023). Especialista em linguagens, suas Tecnologias e o Mundo do Trabalho pela Universidade Federal do Piauí – UFPI (2024). Especialista em Currículo e Prática Docente nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental pela Universidade Federal do Piauí - UFPI (2023). Especialista em Educação Infantil, Alfabetização e Letramento pela Faculdade Venda Nova do Imigrante – FAVENI (2022). Especialista em Língua Portuguesa pela Faculdade Dynamus de Campinas, FADYC (2020). Licenciado em Letras com habilitação em Letras e Espanhol pela Faculdade Integrada de Brasília – FABRAS (2020). 

Published

2025-08-26

How to Cite

Ferreira, J. G., Celino, M. L. de S., & Dantas, H. de S. (2025). READING PRACTICE, A NECESSARY DIALOGUE FOR PRIMARY SCHOOLS: REALITIES AND CHALLENGES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(8), 2902–2921. https://doi.org/10.51891/rease.v11i8.20796