IMPORTANT FACTS THAT GUIDE RURAL EDUCATION

Authors

  • Soleika Gorete Lunkes Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • José Gilmar Kurtz União Brasileira de Faculdades
  • Erica Beathalter Klein
  • Silvana Lamp Stael UNEATLANTICO
  • Diogenes José Gusmão Coutinho Christian Business School

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i8.20792

Keywords:

Review. Rural Education. Trajectory.

Abstract

This article aims to address important factors regarding Rural Education in Brazil. The topic was presented in three main dimensions: the concept of Rural Education itself, its trajectory in Brazil, and its interconnection with social movements; the obstacles and possibilities encountered; and, finally, the studies addressing the topic. This study used a literature review as the methodology. This type of research provides the researcher with a large repertoire of published studies in the field that can inform the identification of diverse possibilities for action, as well as reflection on possible interventions. A brief review of several journals from 1996 to 2025 was conducted. It is clear how much has already been achieved in Rural Education in Brazil, thanks to social movements, but it remains an unfinished and understudied process. The fight for quality basic education is a public commitment and a right for those who live in and on the countryside. Many studies focusing on this topic are being developed, and thus, an understanding of the historical process, concept, challenges, and possibilities regarding Rural Education is necessary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Soleika Gorete Lunkes, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Graduada em Tecnologia em Gestão Ambiental pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná-UTFPR (2011), Graduação em Licenciatura em Química pela UTFPR (2016), Graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela UTFPR (2017) e Graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Alfamérica (2019). Mestre pela Universidad Europea del Atlántico UNEATLANTICO (2023). Especialista em Educação Especial pela Bagozzi (2016), Especialista em Educação do Campo pela Bagozzi (2016), Especialista em Gestão Escolar pela UCESP (2016) e Especialista em Psicomotricidade pela Faculdade São Luíz (2016). Atualmente é doutoranda em CIÊNCIAS DA EDUCAÇÃO pela Christian Business School. Atua como docente dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental da Escola Municipal Pedro Álvares Cabral – EMPAC/Santa Helena – PR e como docente na Educação Infantil na Escola Municipal Dona Leopoldina – Itaipulândia – PR.

José Gilmar Kurtz, União Brasileira de Faculdades

Graduado em Educação Física pela Uniguaçu Faesi (2008). Licenciado em Filosofia pela Unipar - Universidade Paranaense (2018). Especialista em Metodologia do Ensino de Filosofia e Sociologia e Educação do Campo pela Faculdade São Luís (2020). Licenciado em Pedagogia pela União Brasileira de Faculdades – UNIMESTRE – Sistema de Gestão Educacional, 2023.

Erica Beathalter Klein

Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Castelo Branco (2009). Mestranda pela Universidad Europea del Atlántico UNEATLANTICO (2024). Especialista em Psicopedagogia pela Faculdade Celer (2010) e Especialista em Gestão Escolar pela Faculdade São Braz (2014). Professora de Educação Infantil e Ensino Fundamental/Anos Iniciais desde 2003. Atualmente, atua como gestora educacional na Escola Municipal Pedro Álvares Cabral – Educação Infantil e Ensino Fundamental/Santa Helena. 

Silvana Lamp Stael, UNEATLANTICO

Graduada em Pedagogia pela Universidade Castelo Branco (2009). Especialização em Educação Especial UNIVALE - Faculdade Integradas do Vale do Ivaí (2011), Especialista em Arte, Inclusão e Educação do Campo pela FICA - Faculdade Integradas Camões (2014). Especialista em Ensino Lúdico pela Faculdade de Educação São Luís. Jaboticabal – SP (2019). Atua como docente no Ensino Fundamental na Escola Pedro Álvares Cabral - Santa Helena - PR. Mestranda pela Universidad Europea del Atlántico UNEATLANTICO, (2024). 

Diogenes José Gusmão Coutinho, Christian Business School

Doutor em biologia pela UFRPE. Mestre em biologia pela UFPE. Doutor em biologia pela UFPE. Atualmente é Professor Dr. Na Christian Business School.

Published

2025-08-26

How to Cite

Lunkes, S. G., Kurtz, J. G., Klein, E. B., Stael, S. L., & Coutinho, D. J. G. (2025). IMPORTANT FACTS THAT GUIDE RURAL EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(8), 2958–2970. https://doi.org/10.51891/rease.v11i8.20792