MEDIA LITERACY: REFLECTIONS ON TEACHER TRAINING AND THE CHALLENGES OF NEW LANGUAGE PRACTICES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i8.20692

Keywords:

Education and Language. Interpretation. Technologies. Teaching Work.

Abstract

This article proposes a study of digital literacy, or media literacy, to reflect on teacher training and new language practices in the contemporary context. Currently, teachers face constant challenges in the classroom regarding new digital languages and technologies, which, in turn, enable anonymity and facilitate the spread of cyberbullying among young people. The objectives of this study are to discuss media literacy and theoretical contributions on media and education, languages, and technologies; to describe languages and discourses, including incell, redpill, and bullying; and to describe the dangers of interconnectivity. This research is grounded in media and education studies, as well as contributions from semiotics. This is exploratory research with a qualitative approach, through a study of media in the teaching and learning process and a discourse analysis of the British Netflix miniseries "Adolescence." It appears that digital literacy, or media literacy, and the use of media in the classroom can promote the development of pedagogical activities, enabling discussions on contemporary challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscylla Salles Alves Pereira, CEETEPS

Mestranda em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional do Centro Estadual de Educaçãso Tecnológica Paula Souza (CEETEPS); graduação tecnológica em Gestão Comercial (CEETEPS) e Licenciatura em Português e Inglês (UNIVESP); Servidora Pública Federal - Técnica Administrativa em Educação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – IFSP.   

Karina Graciela Soares, Escola Técnica do Estado de São Paulo

Graduada em Pedagogia; Professora no Ensino Médio e Técnico da Escola Técnica do Estado de São Paulo - Takashi Morita Santo Amaro e sala descentralizada CEU Parelheiros (funcionária pública); atua nas disciplinas Administração de Recursos Humanos e Ética e Cidadania Organizacional; acumula cargo de Escrivã de Polícia - Polícia Civil de São Paulo, na Assistência Polícia da 6 Delegacia Seccional de Polícia Santo Amaro. 

Cynthia Regina Ribeiro Bulgarelli Marmo, Rede Passionista São Paulo da Cruz

Graduada em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho; atua como Orientadora Educacional da Rede Passionista São Paulo da Cruz.

Rosália Maria Netto Prados, CEETEPS

Doutora em Semiótica e Linguística Geral pela Universidade de São Paulo (USP); professora pesquisadora do programa de pós-graduação em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional e Tecnológica, no Centro Estadual de Edsucação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS), no projeto de pesquisa Saberes e Trabalho Docente, na linha de pesquisa Formação do Formador.   

Published

2025-08-19

How to Cite

Pereira, P. S. A., Soares, K. G., Marmo, C. R. R. B., & Prados, R. M. N. (2025). MEDIA LITERACY: REFLECTIONS ON TEACHER TRAINING AND THE CHALLENGES OF NEW LANGUAGE PRACTICES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(8), 2081–2103. https://doi.org/10.51891/rease.v11i8.20692