AS BRINCADEIRAS E AS LINGUAGENS NA EDUCAÇÃO INFANTIL

Authors

  • Cristiane Catarina de Oliveira Passos Universidade Federal de Mato Grosso
  • Elenice Patricio Bezerra Universidade de Cuiabá-UNIC
  • Jacques Lenoir Gusmão Moraes Instituto Cuiabano de Educação
  • Meire Lucinda Correa Centro Universitário Leonardo da Vinci
  • Uetes do Carmo Santos UNIP-DF
  • Wanderson Rodrigues Miranda Faculdade FAMART

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i8.2000

Keywords:

Jokes. Child education. Playful Activities. Children's Global Development. Children's Languages.

Abstract

The games are essential practices for the child's development, as a playful way of learning in Kindergarten. The specialists changed their conceptions about games, based on the identification of their various benefits in the child's global development, in terms of motor and intellectual components. The general objective of this study is to discuss the importance of games in early childhood education, as an instrument to facilitate the process of language development, with the use of playfulness. The job search method was bibliographic research. Thus, this study is justified by the fact that childhood represents a set of possibilities, as the individual has the need to express themselves and acquire knowledge. The games are strategies that facilitate the development of languages ​​in the global development of children in kindergarten.

Author Biographies

Cristiane Catarina de Oliveira Passos , Universidade Federal de Mato Grosso

Pós- Graduação em Educação das Relações Étnicos Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos. Pela Universidade Federal de Mato Grosso- UFMT - 2016 .E mail: cristiane94.passos@gmail.com.

Elenice Patricio Bezerra, Universidade de Cuiabá-UNIC

Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade de Cuiabá-UNIC. Pós-graduada em Educação Especial e Inclusão pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande-FIVE. Pós-graduada em Educação Infantil e Alfabetização pelas Faculdades Integradas de Várzea. Grande-FIVE.E-mail: patricio16.giovana@gmail.com

Jacques Lenoir Gusmão Moraes, Instituto Cuiabano de Educação

Graduação em licenciatura plena de Educação Física pela Universidade Federal de Mato Grosso. Pós-  graduação em Educação, motricidade e recreação - ICE - Instituto Cuiabano de Educação. E-mail: jacqueslgusmao@yahoo.com.br

Meire Lucinda Correa, Centro Universitário Leonardo da Vinci

Graduação: Universidade Luterana do Brasil. Licenciatura em pedagogia. Pós- graduação: Faculdade de Tecnologia Equipe Darwin. Curso de pós- graduação latu sensu em Educação Infantil na primeira infância e anos iniciais. Pós-graduação: Centro Universitário Leonardo da Vinci curso: psicopedagogia.

Uetes do Carmo Santos, UNIP-DF

Pós-graduado em Educação Infantil e Ensino Fundamental ( UNIP-DF) Pós- graduado em Docência do Ensino Superior pela Faculdade de Ciências de Wenceslau Braz (Facibra). Licenciado em Educação  Física Universidade Paulista (UNIP). E-mail: pefprofessor@gmail.com.

Wanderson Rodrigues Miranda, Faculdade FAMART

Graduado em Licenciatura em Computação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins; Graduado em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Norte do Paraná;  Graduado em Licenciatura em Pedagogia pelas Faculdades Integradas de Itararé – FAFIT; Pós-graduando em Educação Infantil e Ensino Fundamental pela Faculdade FAMART; E-mail: miranda.wanderson@gmail.com.

Published

2021-08-31

How to Cite

Passos , C. C. de O. ., Bezerra, E. P. ., Moraes, J. L. G. ., Correa, M. L. ., Santos, U. do C. ., & Miranda, W. R. . (2021). AS BRINCADEIRAS E AS LINGUAGENS NA EDUCAÇÃO INFANTIL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(8), 706–723. https://doi.org/10.51891/rease.v7i8.2000