THE ROLE OF MARKETING IN CONTEMPORARY AND TECHNOLOGICAL SOCIETY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i5.19605

Keywords:

Technology. Consumer. Evolution. Development.

Abstract

This article explores the fundamental role of marketing in contemporary society, marked by technological advances and transformations in consumer behavior. It analyzes how marketing has ceased to be merely a sales tool and has become a strategic agent for connecting companies and consumers in a dynamic digital environment. The methodology adopted was descriptive bibliographic research. Through the personalization of messages, the use of data and artificial intelligence, current marketing influences consumer decisions, shapes social perceptions and contributes to the construction of closer and more humanized brands. The study also discusses the ethical challenges and social responsibilities of marketing in the information age, highlighting the importance of transparent and consumer-centered practices. It is concluded that, in the technological society, marketing assumes a decisive role in mediating between innovation, culture and the market.

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Author Biographies

Emylin Vitorino Zarpelão, Faculdade Futura

Graduanda em Administração. Faculdade Futura. Orcid: https://orcid.org/0009-0004-9354-9795.

Lauane Milani Gomes, Faculdade Futura

Graduanda em Administração. Faculdade Futura. Orcid: https://orcid.org/0009-0002-0800-4834.

Nathalia Comino da Silva, Faculdade Futura

Graduanda em Administração. Faculdade Futura. Orcid: https://orcid.org/0009-0001-7627-6025.

Júlio Cesar Belai, Faculdade Futura

Graduando em Administração. Faculdade Futura. Orcid: https://orcid.org/0009-0004-2830-1646.

Suéllen Danúbia da Silva, Faculdade Futura

Docente nos Cursos de Administração e Ciências Contábeis da Faculdade Futura. Graduada em Ciências Contábeis (UNIFEV), Graduada em Administração pela Faculdade Futura, Especialista em Administração Estratégica com ênfase em Marketing e Gestão de Recursos Humanos (UNILAGO), Mestrado em Administração (UNIMEP), Orcid: 0000-0002-2202-309X.

Elimeire Alves de Oliveira, Faculdade Futura

Docente e Coordenadora no Curso de Pedagogia na Faculdade Futura. Graduada em Direito (UNIFEV).Graduada em Pedagogia (Faculdade de Antônio Augusto Reis Neves). Graduada em Letras (UNIFEV)Especialista em Gestão Escolar (UNICAMP) Mestrado em Ensino e Processos Formativos (UNESP). Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4672-6013.

Ijosiel Mendes, Faculdade Futura

Docente nos Cursos de Administração e Pedagogia da Faculdade Futura. Graduado em Matemática, (UNIFEV), Especialista em Matemática (UNICAMP), Especialista em Matemática no Ensino Médio (UFSCAR), Mestrado em Matemática (UNESP) Orcid: 0000-0003-0238-5058.

Fernando Henrique Barros Mainardi, Faculdade Futura

Docente nos cursos de Administração, Ciências Contábeis e Tecnólogo em Gestão de Recursos Humanos da Faculdade Futura eTeologia da Faculdade de Teologia e Ciências de Votuporanga (FATEC) Graduado em Administração pelo Centro universitário de Votuporanga (UNIFEV) e Teologia pela Faculdade de Teologia e Ciências de Votuporanga (FATEC), Especialista em Mercado Financeiro e Banking pela Unicesumar e Mestrando em Ciências Ambientais pela Universidade Brasil Orcid: 0009-0005-7588-6912.

Published

2025-05-29

How to Cite

Zarpelão, E. V., Gomes, L. M., Silva, N. C. da, Belai, J. C., Silva, S. D. da, Oliveira, E. A. de, … Mainardi, F. H. B. (2025). THE ROLE OF MARKETING IN CONTEMPORARY AND TECHNOLOGICAL SOCIETY. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(5), 8439–8448. https://doi.org/10.51891/rease.v11i5.19605