LEARNING DIFFICULTIES THROUGH AN INTERDISCIPLINARY LENS: AN ESSAY ON NEUROSCIENCE, EMOTION, AND COGNITIVE DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i4.18882

Keywords:

Neuroeducation. Educational Psychology. Cognitive Development.

Abstract

This theoretical essay offers a critical analysis of the integration between Neuroscience, Educational Psychology, and Cognitive Development Theories, aiming to explore pedagogical approaches for addressing learning difficulties and disorders in school contexts. Based on a literature review and conceptual reflection, the study investigates how knowledge from these fields—despite their distinct epistemological origins—can be ethically and effectively articulated within teacher education and classroom practice. Concepts such as brain plasticity, critical periods, executive functions, emotional regulation, and developmental stages are examined in light of authors like Jean Piaget, António Damásio, Daniel Goleman, and Stanislas Dehaene. The essay acknowledges the limitations of the teacher's role in identifying disorders and emphasizes the importance of interdisciplinary collaboration. It concludes that inclusive and responsive education demands ongoing professional development and a critical engagement with insights from the cognitive sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renata Teófilo de Sousa, Secretaria de Educação do Estado do Ceará

Doutoranda em Ensino pelo Programa de Pós-graduação Rede Nordeste de Ensino (RENOEN, polo IFCE) e Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE campus Fortaleza). Especialista em Ensino de Matemática pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA, Qualificação do Ensino de Matemática no Estado do Ceará pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Especialização em Didática e Metodologias Ativas para aprendizagem pela UniAmérica e MBA em Gestão Escolar pela Faculdade Descomplica. Graduação em Licenciatura Plena em Ciências da Matemática pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA. Experiência como bolsista e, posteriormente, supervisora do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID. Professora Efetiva da Secretaria de Educação Básica do Estado do Ceará - SEDUC/CE, atuante na Educação Profissional. Licenciada em Letras - Língua Inglesa (Centro Universitário Leonardo da Vinci) e Especialista em Tradução e Revisão de Textos em Língua Inglesa (Faculdade de Minas), em Neuropsicopegagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci e estudo direcionado aos Transtornos Globais do Desenvolvimento, Altas Habilidades e/ou Superdotação. Tradutora com expertise em Língua Inglesa, Espanhola e Francesa. Revisora de periódicos científicos nacionais e internacionais e membro de Corpo Editorial.

Published

2025-04-24

How to Cite

Sousa, R. T. de. (2025). LEARNING DIFFICULTIES THROUGH AN INTERDISCIPLINARY LENS: AN ESSAY ON NEUROSCIENCE, EMOTION, AND COGNITIVE DEVELOPMENT. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(4), 3055–3072. https://doi.org/10.51891/rease.v11i4.18882